امروز جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

منو

جلسه پنجاه و ششم تدبر صحیفه سجادیه

sajad5

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، پنجاه و ششمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز چهارشنبه 21 مهر۱۴۰۰ ساعت 7 صبح، دعای بیست و سوم توسط خانم اقبالی در اسکای روم برگزار شد.

ایشان به ارائه شرح دعای بیست و سوم با موضوع"دعای حضرت هنگامی که عافیت همه‌جانبه و شکرش را از خدا می‌خواست" از فراز اول تا پنجم دعا پرداخت. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد. سپس استاد کاویانی بیاناتی درخصوص سفر عتبات و پیاده روی اربعین حسینی علیه السلام فرمودند و در ادامه خانم شاهرخ به خلاصه ای از مطالب جلسه قبل پرداختند. پس از آن خانم اقبالی از طلاب فارغ التحصیل حوزه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها شرح فرازهای جدید را بیان کرد :

فراز یکم:« اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَلْبِسْنِي عَافِيَتَكَ ، وَ جَلِّلْنِي عَافِيَتَكَ ، وَ حَصِّنِّي بِعَافِيَتِكَ ، وَ أَكْرِمْنِي بِعَافِيَتِكَ ، وَ أَغْنِنِي بِعَافِيَتِكَ ، وَ تَصَدَّقْ عَلَيَّ بِعَافِيَتِكَ ، وَ هَبْ لِي عَافِيَتَكَ وَ أَفْرِشْنِي عَافِيَتَكَ ، وَ أَصْلِحْ لِي عَافِيَتَكَ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَيْنِي وَ بَيْنَ عَافِيَتَكَ فِي الدُّنْيَا وَ الآْخِرَةِ»

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و عافیتت را بر من بپوشان و سراپایم را به عافیتت بپوشان و به عافیتت محفوظم دار و به عافیتت ارزشمند و عزیزم دار و بر من به عافیتت احسان کن و به عافیتت بر من صدقه ده و عافیتت را به من ببخش و عافیتت را بر من بگستران و عافیتت را برایم شایسته گردان و در دنیا و آخرت بین من و عافیتت جدایی مینداز.

کلمه ی عافیت اسم مصدر و از جامع ترین مفاهیم دینی است و به معنی دفع هر مکروهی و ناخوشایندی از جسم، ظاهر، نفس و باطن در دنیا و آخرت می باشد. تعبیر پوشاندن لباس عافیت در فراز اول قابل توجه است چرا که لباس دو فایده دارد : پوشاندن و زینت بخشیدن.

فراز دوم:« اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ عَافِنِي عَافِيَةً كَافِيَةً شَافِيَةً عَالِيَةً نَامِيَةً ، عَافِيَةً تُوَلِّدُ فِي بَدَنِي الْعَافِيَةَ ، عَافِيَةَ الدُّنْيَا وَ الآْخِرَةِ»

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا عافیت ده؛ عافیتی بی‌نیاز کننده، شفابخش، برتر، افزون شونده؛ عافیتی که در بدنم عافیت تولید کند، عافیت دنیا و آخرت.

در این فراز امام سجاد علیه السلام به بیان ویژگی های عافیتی که از خداوند مسئلت دارند اشاره می کنند:

عافیتی همه جانبه که کافی و شفابخش باشد و برتر و روزافزون که در بدنم عافیت تولید کند و در یک کلام عافیت دنیا و آخرت باشد.

فراز سوم:« وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالصِّحَّةِ وَ الْأَمْنِ وَ السَّلَامَةِ فِي دِينِي وَ بَدَنِي ، وَ الْبَصِيرَةِ فِي قَلْبِي ، وَ النَّفَاذِ فِي أُمُورِي ، وَ الْخَشْيَةِ لَكَ ، وَ الْخَوْفِ مِنْكَ ، وَ الْقُوَّةِ عَلَى مَا أَمَرْتَنِي بِهِ مِنْ طَاعَتِكَ ، وَ الِاجْتِنَابِ لِمَا نَهَيْتَنِي عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ »

و بر من منّت گذار، به تندرستی و امنیّت و سلامت در دین و بدنم و بینایی در دلم و قاطعیت در امورم و هراس برایت و بیم از حضرتت و توان و نیرو بر آنچه از طاعتت به من فرمان دادی و دوری از نافرمانی‌ات نسبت به آنچه مرا از آن بر حذر داشتی.

در این فراز امام علیه السلام به بیان سه جزء اصلی عافیت می پردازند :

1.صحت و امنیت و سلامت دین و بدن

2.بصیرت در قلب و پیشرفت در امور و خشیت و خوف در برابر خداوند

3.قدرت بر طاعت پروردگار و اجتناب از گناهان

فراز چهارم:« اللَّهُمَّ وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ ، وَ زِيَارَةِ قَبْرِ رَسُولِكَ ، صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ رَحْمَتُكَ وَ بَرَكَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ ، وَ آلِ رَسُولِكَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَامٍ ، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ مَقْبُولًا مَشْكُوراً، مَذْكُوراً لَدَيْكَ ، مَذْخُوراً عِنْدَكَ»

خدایا! بر من منّت گذار به حجّ و عمره و زیارت قبر پیامبرت -که درود و رحمت و برکاتت بر او و بر آل او باد- و بر زیارت قبور اهل بیت رسولت علیهم‌السّلام، همیشه تا وقتی که مرا زنده بداری، در امسالم و همه سال و آن زیارت را پذیرفته و شایستۀ قدردانی و منظور نظر پیشگاهت و اندوخته‌ای برایم نزد خود قرار ده.

در این فراز امام علیه السلام ضمن درخواست حج، عمره و زیارت قبر نبی اکرم صلی الله علیه و آله از خداوند، به چند ویژگی و نتیجه برای حج اشاره می کنند :

  1. مشکور و قابل پذیرش خداوند باشد.
  2. منظورنظر خداوند باشد.
  3. این عمل ذخیره ای نزد پروردگار باشد.

در پایان جلسه استاد کاویانی به نکات مهم اشاره کردند و استاد صفری دعا فرمودند.

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد