امروز سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403 - Tue 04 23 2024

منو

جلسه شصت و هشتم تدبر صحیفه سجادیه

sajad5

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، شصت وهشتمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز چهارشنبه 21 دی ۱۴۰۰ ساعت 8 صبح، در اسکای روم برگزار شد. استاد باقری به ارائه شرح ادامه ی دعای بیست و پنجم با موضوع «دعای آن حضرت است برای فرزندانش که بر آنان درودباد»؛ فراز چهارم پرداختند. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد سپس استاد باقری به شرح فرازهای جدید پرداختند:

فراز 4«اللَّهُمَّ اشْدُدْ بِهِمْ عَضُدِي ، وَ أَقِمْ بِهِمْ أَوَدِي ، وَ كَثِّرْ بِهِمْ عَدَدِي ، وَ زَيِّنْ بِهِمْ مَحْضَرِي ، وَ أَحْيِ بِهِمْ ذِكْرِي ، وَ اكْفِنِي بِهِمْ فِي غَيْبَتِي ، وَ أَعِنِّي بِهِمْ عَلَى حَاجَتِي ، وَ اجْعَلْهُمْ لِي مُحِبِّينَ ، وَ عَلَيَّ حَدِبِينَ مُقْبِلِينَ مُسْتَقِيمِينَ لِي ، مُطِيعِينَ ، غَيْرَ عَاصِينَ وَ لَا عَاقِّينَ وَ لَا مُخَالِفِينَ وَ لَا خَاطِئِينَ»

خدایا! وجودم را به آنان نیرومند و کجی‌ام را به وسیلۀ آنان راست کن، تبارم را به آنان افزونی ده و مجلسم را به آنان زینت بخش و یادم را به آنان زنده دار و در نبود من کارهایم را به وسیلۀ ایشان کفایت کن و مرا به سبب آنان بر روا شدن نیازم یاری ده، آنان را نسبت به من عاشق و مهربان و روی آورنده و برایم مستقیم و مطیع قرار ده؛ نه عصیان کننده و نه عاق و مخالف و خطاکار.

فعل امر در این فرازها نشان از درخواست مرتبه ی پایین از مرتبه ی عالی است. اللَّهُمَّ اشْدُدْ بِهِمْ عَضُدِي؛کنایه از تقویت انسان بوسیله ی فرزندان در قبال مسائل زندگی می باشد. أَقِمْ بِهِمْ أَوَدِي؛ کنایه از حفظ حالت استقامت و یا اصلاح حالت ناپایداری توسط فرزندان در صورت دچار شدن است چه از لحاظ مادی چه معنوی.

كَثِّرْ بِهِمْ عَدَدِي؛به این معنی کهتعداد من یا عزت من را با افزایش فرزندان زیاد نما. زَيِّنْ بِهِمْ مَحْضَرِي؛یعنی به واسطه ی فرزندانم حیات من را زینت بخش که کنایه از آراستگی اخلاقی، رفتاری، فضائل و مکارم می باشد که باعث مباهات والدین می شود. همه ی موارد ذکر شده فقط در سایه ی دعا اتفاق نمی افتد بلکه همراه با تربیتی که مشتمل بر این مبانی باشد چنین فرزندانی را حاصل می دهد. أَحْيِ بِهِمْ ذِكْرِي؛ کنایه از باقی ماندن یا اظهار و آشکار کردن یاد والدین(توسط اعمال فرزندان پس از فوت والدین ) در میان مردم است. این زنده نگه داشتن یاد والدین بوسیله ی فرزندان، ابعاد و مصادیق متعددی دارد. اكْفِنِي بِهِمْ فِي غَيْبَتِي؛گاهی رفتار و اعمال فرزندان و ادامه ی راه والدین باعث می شود که عدم حضور والدین در جامعه احساس نشود مانند سرپرستی از ایتام. أَعِنِّي بِهِمْ عَلَى حَاجَتِي؛ حاجت، نیاز همراه دوست داشتن معنا شده است و در قرآن احسان به والدین مطرح شده که احسان قبل از ابراز نیاز اعمال می شود چه نیاز عاطفی و چه غیر عاطفی.

اجْعَلْهُمْ لِي مُحِبِّينَ؛ از نزدیک ترین روابط انسانی و خاص ترین آن ها رابطه ی بین فرزندان و والدین است و لازم است مزین به محبت و علاقه باشد تا در همان راستا تبعیت نیز بیاورد که در قسمت بعد به آن اشاره می شود. عَلَيَّ حَدِبِينَ مُقْبِلِينَ مُسْتَقِيمِينَ لِي؛ فرزندان باید نسبت به پدر و مادر مهربان و مطیع والدین باشند و شان ایشان را در خلوت و در جمع گرامی دارند. غَيْرَ عَاصِينَ وَ لَا عَاقِّينَ وَ لَا مُخَالِفِينَ وَ لَا خَاطِئِينَ؛ تکرار «لا» زائد در این قسمت از فراز تاکید بر نفی اولی می کند. یعنی مطیع والدین باشند؛ مطیعِ غیر عاصی و غیر عاقّ (آزردن و بی احترامی با تمام مصادیقش در حق والدین چه در زمان حیات چه در زمان ممات آن ها) و نه مخالف(خلاف راه و فکر پدر و مادر) و نه خطاکار(درخصوص ادای حقوق والدین). در قرآن کریم نیز رفتارهایی نسبت به والدین مطرح شده است مانند: احسان، قول کریم و غیره. از آثار دنیوی عاقّ والدین می توان به عدم استجابت دعا، شدت سکرات موت و دیگر موارد اشاره کرد.

در پایان خانم ناطقیان دعا فرمودند و جلسه به اتمام رسید.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد