امروز پنج شنبه, 30 فروردين 1403 - Thu 04 18 2024

منو

جلسه هفتادم تدبر صحیفه سجادیه

sajad4

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، هفتادم جلسه ی پژوهشی تدبر، محوربندی و بازخوانی صحیفه ی سجادیه با حضوراساتید و طلاب این مدرسه در روزسه شنبه 5 بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت 8 صبح، دراسکای روم برگزارشد. خانم اودرون به ادامه ی شرح دعای بیست وپنجم با موضوع «دعای آنحضرت است برای فرزندانش که برآنان درود باد» فراز ششم و هفتم دعا پرداختند. جلسه چنین گذشت:

درابتدای جلسه صوت صلوات امام سجاد علیهالسلام پخش شد و استاد کاویانی به ضرورت دوره و تامل در دعاهای قبل از دعای 25 صحیفه اشاره کردند و فرمودند اگر در روزهای خاصی مانند روز عرفه و یا شبهای قدر قبل از ورود به ادعیه ی مخصوص این روزها، دعا ی اول صحیفه ی سجادیه خوانده شود تاثیر بسزایی دارد. ایشان در ادامه افزودند دعای 25 ابتدا با درخواست برای فرزندان آغاز می شود در خصوص تمام ساحت ها و ابعاد انسان مانند ابعاد شناختی، عاطفی و غیره تا می رسدبه این قسمت که حضرت(خودشان و فرزندانشان) ازشیطان به خداوند پناه می برند و در ادامه امام علیهالسلام به چگونگی تسلط شیطان برانسان می پردازند.

خانم او درون ضمن دوره ی مطالب جلسه ی قبل به شرح فرازها ی جدید پرداختند:

فراز 6: «وَ أَعِذْنِي وَ ذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ، فَإِنَّكَ خَلَقْتَنَا وَ أَمَرْتَنَا وَ نَهَيْتَنَا وَ رَغَّبْتَنَا فِي ثَوَابِ مَا أَمَرْتَنَا وَ رَهَّبْتَنَا عِقَابَهُ ، وَ جَعَلْتَ لَنَا عَدُوّاً يَكِيدُنَا ، سَلَّطْتَهُ مِنَّا عَلَى مَا لَمْ تُسَلِّطْنَا عَلَيْهِ مِنْهُ ، أَسْكَنْتَهُ صُدُورَنَا ، وَ أَجْرَيْتَهُ مَجَارِيَ دِمَائِنَا ، لَا يَغْفُلُ إِنْ غَفَلْنَا ، وَ لَا يَنْسَى إِنْ نَسيِنَا ، يُوْمِنُنَا عِقَابَكَ ، وَ يِخَوِّفُنَا بِغَيْرِكَ »

و مرا و نسلم را از شیطان رانده‌شده پناه ده؛ چرا که تو ما را آفریدی و به ما امر و نهی فرمودی و ما را در ثواب آنچه به آن امر کردی ترغیب و به عذاب آنچه از آن نهی فرمودی تهدید کردی؛ و برای ما دشمنی قرار دادی که با ما نیرنگ می‌کند و او را بر ما تسلّطی دادی که ما را به آن اندازه بر او تسلّط نیست؛ در دل‌هایمان جایش دادی و در رهگذرهای خونمان روانش ساختی، اگر ما از او غفلت ورزیم، او از ما غافل نمی‌شود؛ و اگر او را فراموش کنیم، او ما را فراموش نمی‌کند؛ ما را از عذاب تو ایمنی می‌دهد و از غیر تو می‌ترساند.

 

فراز7: «إن هَمَمْنَا بِفَاحِشَةٍ شَجَّعَنَا عَلَيْهَا، وَ إِنْ هَمَمْنَا بِعَمَلٍ صَالِحٍ ثَبَّطَنَا عَنْهُ ، يَتَعَرَّضُ لَنَا بِالشَّهَوَاتِ، وَ يَنْصِبُ لَنَا بِالشُّبُهَاتِ، إِنْ وَعَدَنَا كَذَبَنَا، وَ إِنْ مَنَّانَا أَخْلَفَنَا، وَ إِلَّا تَصْرِفْ عَنَّا كَيْدَهُ يُضِلَّنَا، وَ إِلَّا تَقِنَا خَبَالَهُ يَسْتَزِلَّنَا ».

چون آهنگ کار زشتی کنیم، ما را بر آن دلیر کند؛ و چون قصد کار شایسته‌ای کنیم، ما را از آن باز دارد؛ ما را به شهوات جرات و گستاخی می‌دهد و بنای شبهه‌ها را برای ما برپا می‌کند؛ اگر به ما وعده دهد، دروغ می‌گوید؛ و اگر به آرزویمان نشاند، تخلف می‌کند؛ و اگر تو نیرنگش را از ما نگردانی، ما را گمراه می‌کند؛ و اگر از فسادش حفظمان نکنی، ما را به لغزش می‌اندازد

در این فرازها حضرت به شیوه های شیطان برای انحراف انسان از مسیر حق اشاره می کنند مانند این که انسان را بر انجام گناه دلیر می کند و از کار خیر باز می دارد.

در ادامه استاد کاویانی به معانی مهم واژگان این فراز اشاره کردند و متذکر شدند که در این فرازها به غفلت اشاره شده است و می توان پیرامون عوامل غفلت زا برای انسان تحقیق کرد.(عوامل شناختی، هیجانی، عاطفی و غیره). به قدری شیطان شناسی اهمیت دارد که در دعای فرزند نیز به آن اشاره شده است. در فرازهای بعدی به راهکارهای رهایی از مکر شیطان اشاره می شود.

استاد صفری در ادامه افزودند صحیفه ی سجادیه قابلیت قابل توجهی درخصوص شیطان شناسی برای پژوهش دارد. در این جا سوالاتی مطرح می شود که لازم است به آن ها پرداخته شود:

  • حکمت خلقت شیطان چیست؟
  • چرا شیطان مانند خون در وجود انسان جریان دارد؟

در پایان استاد صفری دعا فرمودند و جلسه به اتمام رسید.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد