امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو

جلسه هفتاد و هشتم تدبر صحیفه سجادیه

sajad4

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، هفتاد و هشتمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه 30 فروردین ماه 1401ساعت 8 صبح، در اسکای روم برگزار شد. استاد باقری به ارائه شرح دعای چهل و چهارم با موضوع «دعاى آن حضرت هنگام فرارسيدن ماه رمضان» فرازهشتم تااواسط فراز دهم دعا پرداختند. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد سپس استاد باقری ضمن دوره ی اجمالی به شرح فرازهای جدید دعا را بیان نمودند:

فراز 8: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ قِفْنَا فِيهِ عَلَى مَوَاقِيتِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتِي حَدَّدْتَ ، وَ فُرُوضِهَا الَّتِي فَرَضْتَ ، وَ وَظَائِفِهَا الَّتِي وَظَّفْتَ ، وَ أَوْقَاتِهَا الَّتِي وَقَّتَّ»

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را در این ماه، بر اوقات نمازهای پنج‌گانه، با آدابی که برای آن‌ها مقرّر کردی و واجباتی که جهت آن‌ها واجب فرمودی و شروطی که محض آن‌ها مقرّر نمودی و اوقاتی که تعیین کردی، آگاه ساز.

اولین نکته ای حضرت درباره ی آگاهی نسبت به نماز می فرمایند در خصوص اوقات نمازهای پنج گانه ی واجب است. این اوقات، زمان های خاصی هستند که بهترین زمان های روز را تشکیل می دهند. تاکید بر نماز اول وقت هم به دلیل درک این اوقات خاص است. نماز در روایات چهارهزار حد دارد.

فراز 9: «وَ أَنْزِلْنَا فِيهَا مَنْزِلَةَ الْمُصِيبِينَ لِمَنَازِلِهَا ، الْحَافِظِينَ لِأَرْكَانِهَا ، الْمُؤَدِّينَ لَهَا فِي أَوْقَاتِهَا عَلَى مَا سَنَّهُ عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي رُكُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ جَمِيعِ فَوَاضِلِهَا عَلَى أَتَمِّ الطَّهُورِ وَ أَسْبَغِهِ ، وَ أَبْيَنِ الْخُشُوعِ وَ أَبْلَغِه»

و ما را در ادای این نمازهای پنج‌گانه، در رتبۀ کسانی قرار ده که به مراتب و منزلت‌های آن رسیده‌اند؛ کسانی که حفظ‌کنندۀ ارکان آن‌هایند و هر یک از پنج نماز را در اوقات مخصوص به خودش ادا می‌کنند؛ و بر پایۀ آن کمیت و کیفیتی که بنده و رسولت -که درود تو بر او و خاندانش باد- تشریع فرموده و بیان کرده، در رکوع و سجودش و همۀ فضایل و درجاتش، با کامل‌ترین طهارت و روشن‌ترین مرتبه خشوع و رساترینش، بجا می‌آوردند.

در این فراز از خداوند درخواست می شود که مرتبه ی نماز انسان به بالاترین حد آن برسد. بر اساس روایات رکوع و سجود طولانی در نماز بسیار سفارش شده است و اگر انسان مراقب حدود نماز باشد، نماز نیز انسان را حفظ خواهد کرد. نماز از سربازان عقل است و باعث مایوسی شیطان می شود. مراقبت بر اوقات نماز باعث راحتی مرگ خواهد شد. بالاترین مرتبه ی نماز با رعایت تمام حدود آن، نماز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است؛ نمازی در اوج طهارت و خشوع؛ با طهارت و خشوع باطنی و ظاهری.تمام انسان ها نیازمند توفیق الهی هستند که با دعا و درخواست از خداوند اتفاق می افتد.

فراز 10: «وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ ، وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ ، وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ ، وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ ، وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا ، وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا ، وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ ، فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لَا نُوَالِيهِ ، وَ الْحِزْبُ الَّذِي لَا نُصَافِيهِ»

و ما را در این ماه توفیق ده که با خویشاوندان خود، با نیکی و صلۀ رحم ارتباط پیدا کنی؛ و با احسان و بخشش، به همسایگان خود رسیدگی نماییم و اموال خود را از آنچه به ستم گرفته‌ایم، پاک کنیم و با بیرون کردن زکات، ثروت و مال خود را در مدار پاکی قرار دهیم؛ و با کسی که با ما رابطه‌اش را بریده، آشتی نموده؛ و با آن‌که به ما ستم روا داشته، به عدالت و انصاف معامله کنیم؛ و با شخصی که با ما دشمنی کرده، از در مسالمت در آییم؛ مگر کسی که در راه تو و به خاطر تو با او دشمنی شده باشد؛ همانا او دشمنی است که با او دوستی نکنیم و حزبی است که به او دست صداقت ندهیم.

بعد از نماز حضرت به صله ی ارحام اشاره می کنند؛ این اعمال در غیر ماه مبارک نیز واجب است اما در این ماه صواب بیش تری بر آن ها مترتب است و در تقرب الهی تاثیر بیش تری دارد. ارحام مراتب متفاوتی دارد و از اقوام معمولی و خویشاوندان آغاز می شود و در عالی ترین مراتب به اهل بیت علیهم السلام می رسد. بعد نوبت به رسیدگی و دلجویی از همسایگان می رسد. و بعد به پاک کردن اموال از اموال ناپاک می رسد و تا این پاکی مال اتفاق نیفتد رشدی در پی نخواهد داشت.

در ادامه استاد صفری در پی ترورهای نیروهای انقلابی اخیر به لزوم معرفی ارکان حفظ کننده ی انقلاب اسلانی مخصوصا در محافل حوزوی وجود دارد.

در ادامه خانم ناطقیان به گستردگی معنای بِرّ اشاره کردند و از مصادیق آن، زمینه سازی هدایتی برای افراد را نام بردند و در پایان دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد