امروز پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو

جلسه هفتاد و نهم تدبر صحیفه سجادیه

sajad6

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، هفتاد و نهمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه 6 اردیبهشت ماه 1401ساعت 8 صبح، در اسکای روم برگزار شد. استاد باقری به ارائه شرح دعای چهل و چهارم با موضوع «دعاى آن حضرت هنگام فرارسيدن ماه رمضان» فرازدهم تا پایان فراز یازدهم دعا پرداختند. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد. خانم باهو به خلاصه ای از فرازهای قبل اشاره کردند و در ادامه استاد باقری به شرح فرازهای جدید دعا پرداختند:

فراز 10: «وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ ، وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ ، وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ ، وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ ، وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا ، وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا ، وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ ، فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لَا نُوَالِيهِ ، وَ الْحِزْبُ الَّذِي لَا نُصَافِيهِ»

و ما را در این ماه توفیق ده که با خویشاوندان خود، با نیکی و صلۀ رحم ارتباط پیدا کنی؛ و با احسان و بخشش، به همسایگان خود رسیدگی نماییم و اموال خود را از آنچه به ستم گرفته‌ایم، پاک کنیم و با بیرون کردن زکات، ثروت و مال خود را در مدار پاکی قرار دهیم؛ و با کسی که با ما رابطه‌اش را بریده، آشتی نموده؛ و با آن‌که به ما ستم روا داشته، به عدالت و انصاف معامله کنیم؛ و با شخصی که با ما دشمنی کرده، از در مسالمت در آییم؛ مگر کسی که در راه تو و به خاطر تو با او دشمنی شده باشد؛ همانا او دشمنی است که با او دوستی نکنیم و حزبی است که به او دست صداقت ندهیم.

خارج کردن مال از تبعات به معنای پاک کردن اموال از حرام است و بعد از پاکی اموال، مال قابلیت پرداخت زکات از آن را پیدا می کند. در ادامه امام علیه السلام چند گروه از روابط انسانی را معرفی می کنند و راهکارهای رفتاری را بیان می کنند. حزب به معنی گروهی است که با هدف یکسان هستند.

فراز 11:«وَ أَنْ نَتَقَرَّبَ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ الْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ بِمَا تُطَهِّرُنَا بِهِ مِنَ الذُّنُوبِ ، وَ تَعْصِمُنَا فِيهِ مِمَّا نَسْتَأْنِفُ مِنَ الْعُيُوبِ ، حَتَّى لَا يُورِدَ عَلَيْكَ أَحَدٌ مِنْ مَلَائِكَتِكَ إِلَّا دُونَ مَا نُورِدُ مِنْ أَبْوَابِ الطَّاعَةِ لَكَ ، وَ أَنْوَاعِ الْقُرْبَةِ إِلَيْكَ»

و ما را در این ماه توفیق ده که به وسیلۀ اعمال شایسته که ما را به سبب آن‌ها از گناهان پاک کنی، به تو تقرّب جوییم؛ و ما را در این ماه، از این‌که بخواهیم اعمال زشت را از سر بگیریم حفظ فرما و کار بندگی ما در این ماه به جایی رسد که هیچ یک از فرشتگانت نتواند، بالاتر از آنچه ما به جا آوردیم، از ابواب بندگی و طاعت برای تو و انواع اعمالی که سبب قرب ما به حضرت توست، به پیشگاهت ارائه کند.

در این فراز به رابطه ی انسان با خداوند اشاره می شود؛ ضرورت دارد انسان به خداوند تقرب بجوید و حجاب ها را کنار بزند. مهم ترین اعمال نزدیک کننده به خداوند نماز است. نماز باعث پاکی و قرب الهی می شود. در روایات نیز به کثرت نماز سفارش شده است. چندین احتمال در خصوص ملائکه در این فراز وجود دارد:

  1. به گونه ای باشد تقرب و عصمت ما که اعمال ما از فرشتگان برتر باشد و حسنات ثبت شده ی ما بیشتر از سیئات ما باشد.
  2. ملائکه از اعمال و نجواهای درونی انسان اطلاع ندارند و فقط خداوند از آن ها آگاه است. پس اگر ملک مقربی بود که می توانست بر اعمال درونی ما اطلاع پیدا کند، آن قدر اعمال نیک ما زیاد باشد که نتواند آن را بشمارد. و احصاء کند.

اعمال انسان دو گروه است:

  1. اعمالی که ما را به خداوند نزدیک می کند.
  2. 2. اعمالی که ما را از خداوند دور می کند.

انسان خود مانع و حجاب بین خود و خداوند است پس خودشکنی تنها راه برداشتن این موانع است. نباید در انجام واجبات سوف سوف کرد و سستی نمود بلکه باید شتاب کرد. از شتاب در خشم؛ سخن چینی ، پرده دری و غیبت دوری کرد. شکر نعمات الهی را به جای آورد و کوتاهی ننمود؛ مخصوصا نعمت ولایت.

اعمال نزدیک کننده به خداوند عبارتنداز:

  1. نماز
  2. انفاق
  3. صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام؛ موجب صلوات خداوند و ملائکه بر انسان می شود و صلوات به معنی انعطاف و توجه الهی است.

در پایان استاد باقری دعا کردند و جلسه خاتمه یافت.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد