امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

منو

جلسه صدم تدبر صحیفه سجادیه

sajad2

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صدمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه 19مهرماه 1401ساعت 7 صبح، در نرم افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است براى مرزداران»(دعای27) برگزار گردید. جلسه چنین گذشت:

در ابتدا استاد کاویانی به مرور نکات جلسه قبل پرداختند سپس در ادامه استاد استاد باقری شرح فرازهای جدید را بیان کردند:

فراز 5: «اللَّهُمَّ افْلُلْ بِذَلِكَ عَدُوَّهُمْ ، وَ اقْلِمْ عَنْهُمْ أَظْفَارَهُمْ ، وَ فَرِّقْ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ أَسْلِحَتِهِمْ ، وَ اخْلَعْ وَثَائِقَ أَفْئِدَتِهِمْ ، وَ بَاعِدْ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ أَزْوِدَتِهِمْ ، وَ حَيِّرْهُمْ فِي سُبُلِهِمْ ، وَ ضَلِّلْهُمْ عَنْ وَجْهِهِمْ ، وَ اقْطَعْ عَنْهُمُ الْمَدَدَ ، وَ انْقُصْ مِنْهُمُ الْعَدَدَ ، وَ امْلَأْ أَفْئِدَتَهُمُ الرُّعْبَ ، وَ اقْبِضْ أَيْدِيَهُمْ عَنِ الْبَسْطِ ، وَ اخْزِمْ أَلْسِنَتَهُمْ عَنِ النُّطْقِ ، وَ شَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ وَ نَكِّلْ بِهِمْ مَنْ وَرَاءَهُمْ ، وَ اقْطَعْ بِخِزْيِهِمْ أَطْمَاعَ مَنْ بَعْدَهُمْ».

خدایا! به سبب آن امور، دشمنانشان را در هم شکن و دست قدرت آن نابکاران را از ایشان جدا ساز و بین دشمن و جنگ افزارشان فاصله انداز و بندهای دلشان را از جا بر کن و میان آنان و آذوقه‌هایشان دوری انداز و در فنون جنگی‌شان سرگردانشان ساز و از مقصدشان گمراهشان کن و کمک را از آنان بِبُر و از تعدادشان بکاه و دلشان را از بیم و ترس پر کن و قدرتشان را از فعّالیّت برضد مرزداران باز دار و زبانشان را از سخن علیه آنان ببند و با شکست خوردنشان، گروه پشت سرشان را پراکنده ساز و شکست آنان را مایۀ عبرت دیگران کن و با خواری و زبونی آنان، آرزوهای کسانی را که پس از آن‌هایند قطع کن.

طبق این فرازهای دعا، در مواجهه با دشمن باید مهندسی معکوس کرده و طبق این مبانی عمل نمود:

وَ اقْطَعْ عَنْهُمُ الْمَدَدَ: اشاره به محدود کردن تعداد و کمک کننده ها به دشمن دارد.

وَ انْقُصْ: به معنای خسران حظ در مال و در جان است.

الرُّعْبَ: به معنای خوف همراه با جزع و فزع است؛ این قسمت از فراز دال بر درخواست تجلی شکوهی از سپاه اسلام برای دشمن است تا از ایشان بترسند. در قرآن کریم نیز انداختن خوف در دل دشمن از جمله امدادهای الهی است.

وَ اقْبِضْ: گرفتن چیزی با تمام دست؛ در مقابل کلمه بسط است که به معنای گسترانیدن و گشودن است.

أَيْدِيَهُمْ: ید کنایه از قدرت است.

وَ اخْزِمْ أَلْسِنَتَهُمْ عَنِ النُّطْقِ: به معنی لجام زدن بر دهان دشمنان است تا از نطق بازبمانند و صدایشان کوتاه و نامفهوم گردد.

شَرِّدْ بِهِمْمَنْ خَلْفَهُمْ: هرکس پشتیبان دشمنان است را متفرق گردان. در این فراز این نکته قابل توجه است که برای درهم شکستن خط مقدم دشمن باید نیروهای پشتیبانی او را هدف قرار داد.

نَكِّلْ: منصرف کردن و ترساندن؛ این قسمت از فراز نیز ناظر به حامیان دشمن در عرصه های مختلف است.

وَ اقْطَعْ بِخِزْيِهِمْ أَطْمَاعَ مَنْ بَعْدَهُمْ: منظور از قطع کردن دچار انکسار و شکستگی شدن می باشد و به معنای درخواست قطع طمع و آرزوی کسانی است از دشمن تبعیت کرده و به جنگ سپاه اسلام می آیند.

در پایان استاد صفری دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد