امروز جمعه, 10 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

منو

جلسه صد و دوازدهم تدبر صحیفه سجادیه

sajad2

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صد و دوازدهمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه 27 دی ماه 1401ساعت 7 صبح، در نرم افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است براى مرزداران» (دعای27) برگزار گردید. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه استاد صفری به مرور نکات جلسه ی قبل پرداختند و در ادامه استاد باقری شرح فرازهای جدید را بیان نمودند:

فراز 13: «اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا غَازٍ غَزَاهُمْ مِنْ أَهْلِ مِلَّتِكَ ، أَوْ مُجَاهِدٍ جَاهَدَهُمْ مِنْ أَتْبَاعِ سُنَّتِكَ لِيَكُونَ دِينُكَ الْأَعْلَى وَ حِزْبُكَ الْأَقْوَى وَ حَظُّكَ الْأَوْفَى فَلَقِّهِ الْيُسْرَ ، وَ هَيِّىْ لَهُ الْأَمْرَ ، وَ تَوَلَّهُ بِالنُّجْحِ ، وَ تَخَيَّرْ لَهُ الْأَصْحَابَ ، وَ اسْتَقْوِ لَهُ ، الظَّهْرَ ، وَ أَسْبِغْ عَلَيْهِ فِي النَّفَقَةِ ، وَ مَتِّعْهُ بِالنَّشَاطِ ، وَ أَطْفِ عَنْهُ حَرَارَةَ الشَّوْقِ ، وَ أَجِرْهُ مِنْ غَمِّ الْوَحْشَةِ ، وَ أَنْسِهِ ذِكْرَ الْاَهْلِ وَ الْوَلَدِ» .

بار خدايا، هر پيكارجويى از گروندگان به آيينت كه به پيكارشان برخيزد، و هر مجاهدى از پيروان سنتت كه با آنان بستيزد، تا دينت برافراشته‌ترين، حزبت تواناترين، و بهره‌ات كاملترين گردد، برايش آسانى پيش آور، كارش را به گشايش بر، و پرچم پيروزى بر سرش گستر، وى را ياورانى همراه برگزين، و برايش پشت گرمى بيافرين، هزينه‌اش را به فراوانى ارزانى دار، و نشاط و خرمى بر وى ببار، گرمى آرزو از دلش فرو نشان، و از اندوه تنهاييش وارهان، و ياد زن و فرزند را از خاطرش بران.

فلسفه جهاد در دین اسلام کشورگشایی نیست بلکه طبق این فراز از دعا، امام زین العابدین علیه السلام سه هدف را برای جهاد بیان می کنند:

  • قرار گرفتن دین خداوند در بالاترین جایگاه
  • تواناترین شدن حزب پروردگار
  • کامل ترین گردیدن بهره

همچنین لوازم موفقیت در کارزار را مطرح نمودند:

راهکارهای تسهیل گری، داشتن اصحاب قوی، رسیدگی دقیق برای رسیدن به اهداف، تدارکات کارآمد، بودجه کافی.

و به موانع جهاد هم اشاره شده است:

علاقه انسان به نزدیکان، غم تنهایی، یاد خانواده.

فراز 14: «وَ أْثُرْ لَهُ حُسْنَ النِّيَّةِ ، وَ تَوَلَّهُ بِالْعَافِيَةِ ، وَ أَصْحِبْهُ السَّلَامَةَ ، وَ أَعْفِهِ مِنَ الْجُبْنِ ، وَ أَلْهِمْهُ الْجُرْأَةَ ، وَ ارْزُقْهُ الشِّدَّةَ ، وَ أَيِّدْهُ بِالنُّصْرَةِ ، وَ عَلِّمْهُ السِّيَرَ وَ السُّنَنَ ، وَ سَدِّدْهُ فِي الْحُكْمِ ، الْجُرْأَةَ اَعْزِلْ عَنْهُ الرِّيَاءَ ، وَ خَلِّصْهُ مِنَ السُّمْعَةِ ، وَ اجْعَلْ فِكْرَهُ وَ ذِكْرَهُ وَ ظَعْنَهُ وَ اِقَامَتَهُ ، فِيِكَ وَ لَكَ .»

بار خدايا، حسن نيتش ده، عافيتش بخش، سلامتش بدار، از ترس دورش دار، در دلش دليرى افكن، در برابر دشمن سرسختى‌اش ده، به ياريت ياريش فرما، سيره و سنت‌ها را به وى بنما، در فرماندهى راه درست را برايش بگشا، از ريا كارى بر كنارش دار، دلبستگى به نام و آوازه را از دلش بردار، و چنان كن كه فكر و ذكر و سفر و حضرش در راه تو و براى تو باشد.

در این فراز امام علیه السلام در راستای تقویت مرزداران دعا می فرمایند.

کلمه أثر به معنای ماندگار کردن است با ارشاد و الهام الهی. نیت، انگیزه اصلی است که انسان را وادار به حرکت می کند و در قرآن کریم از نیت با عنوان شاکله یاد می شود. بنیان عمل براساس نیت است و اصلاح عمل با اصلاح نیت صورت می گیرد. نیتِ عمل جایگاه آدمی را در آخرت تعیین می کند. میزان کیفیت عمل انسان براساس همت و نیت اوست. حسن و قبح فعلی نیز در گروی نیت فاعل عمل می باشد.

تولی به معنای سرپرستی و عهده دار شدن است و أصحبه نیز به معنای همراهی پیوسته بیان می شود. عافیت به معنای اعم و سلامت به معنای اخص است و از نظر بلاغت بیان اخص پس از اعم است که هم شامل روح می شود و هم جسم. سلامت معمولا ناظر به جسم انسان و عافیت بیشتر ناظر به روح می باشد.

در ادامه امام علیه السلام به عافیت از جبن می پردازند. جبن به معنای ضعف قلب و ترس می باشد و جرأت نقطه مقابل و به معنای قوت قلب و شجاعت است. جبن ناشی از بیماری و ضعف نفس آدمی است که موجب فرار از مسئولیت، عدم اقدام و بهانه جویی می شود. قاعده ابتدایی برای اصلاح نفس، دور شدن صفت جبن است و در ادامه جرأت در انسان پدید می آید.

در پایان نیزاستاد صفری دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد