امروز پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

منو

جلسه صد و نوزدهم تدبر صحیفه سجادیه

sajad2

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صد و نوزدهمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز یکشنبه 10 اردیبهشت1402 ساعت 16، در نرم افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است هنگام فرارسيدن ماه رمضان»(دعای44) برگزار گردید. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه پس از پخش صوت قرآن کریم و صلوات امام سجاد علیه السلام از مجموعه ی صلوات بر حجج طاهره علیهم السلام، خانم ناطقیان ضمن تبریک روز معلم و مرور نکات دعای 44، به شرح فرازهای دعا پرداختند:

همان طور که بیان شد در این دعا به بایسته های ماه مبارک رمضان در چند محور اشاره می شود. بعد از مقدمه و حمد پروردگار، امام علیه السلام به احسان های الهی در حق انسان اشاره می کنند که یکی از این احسان ها ماه مبارک رمضان است. بعد از آن ویژگی های این ماه، حرمات، فضایل ماه مانند شب قدر، وظیفه ی مکلف در قبال این ماه مانند بزرگداشت و تحفظ حرام های این ماه بیان می شود.

اما شرح فرازهای جدید دعای 44:

فراز 13: « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ جَنِّبْنَا الْإِلْحَادَ فِي تَوْحِيدِكَ ، وَ الْتَّقْصِيرَ فِي تَمْجِيدِكَ ، وَ الشَّكَّ فِي دِينِكَ ، وَ الْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ، وَ الْإِغْفَالَ لِحُرْمَتِكَ ، وَ الِانْخِدَاعَ لِعَدُوِّكَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ»

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از انحراف در توحیدت و کوتاهی در ستایشت و تردید در دینت و گمراهی از راهت و بی‌احترامی به حرمتت و گول خوردن از دشمنت، شیطان رانده‌شده، بر کنار کن.

از این فراز به بعد امام زین العابدین علیه السلام در ادامه ی محور وظایف انسان در قبال ماه مبارک رمضان به بیان تکالیف ایجابی انسان اشاره می فرمایند و به نوعی رفتار آدمی را در این ماه مورد آسیب شناسی قرار می دهند. الحاد به معنای انحراف از حق می باشد و توحید در یک تعریف ملموس و لطیف از استاد دیالمه عبارت است از اعتقاد به وجود یک فرمانده در عالم که اصلاح کننده ی سه ساحت انسان یعنی بینش، گرایش و رفتار اوست. مجد در کتاب التحقیق به معنای نهایت بزرگی است. کوری در برخی ترجمه ها به معنای بی بصیرتی برگردان شده و همین طوراغفال؛ غافل شدن و غافل کردن معنا می دهد. انخداع از باب انفعال از ریشه ی خدع می باشد. این فرازها برای قنوت نماز بسیار کاربردی است و می توان آن ها را حفظ نمود.

فراز 14: « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ إِذَا كَانَ لَكَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيَالِي شَهْرِنَا هَذَا رِقَابٌ يُعْتِقُهَا عَفْوُكَ ، أَوْ يَهَبُهَا صَفْحُكَ فَاجْعَلْ رِقَابَنَا مِنْ تِلْكَ الرِّقَابِ ، وَ اجْعَلْنَا لِشَهْرِنَا مِنْ خَيْرِ أَهْلٍ وَ أَصْحَابٍ .»

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و چنانچه در هر شب از شب‌های این ماه رمضانمان، بندگانی هستند که بخششت آن‌ها را آزاد می‌کند و گذشت و چشم‌پوشی‌ات آنان را می‌بخشد، پس ما را از آن بندگان محسوب کن و ما را برای ماه رمضانمان، از بهترین اهل و اصحاب قرار ده.

صفح به معنای روبرگرداندن و ندیدن عمل می باشد و شهر در این فراز به ما نسبت داده شده است. نوع بیان امام علیه السلام گویای جان دار بودن و حیات این ماه است همان طور که انسان با عملش صورت هایی را می سازد و عالم قبر نیز با آن ها مواجه می شود گویی انسان با رفتارش صورتی را در همراهی این ماه می سازد یا همراهی نیک و یا سوء.

فراز 15: « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ امْحَقْ ذُنُوبَنَا مَعَ امِّحَاقِ هِلَالِهِ ، وَ اسْلَخْ عَنَّا تَبِعَاتِنَا مَعَ انْسِلَاخِ أَيَّامِهِ حَتَّى يَنْقَضِيَ عَنَّا وَ قَدْ صَفَّيْتَنَا فِيهِ مِنَ الْخَطِيئَاتِ ، وَ أَخْلَصْتَنَا فِيهِ مِنَ السَّيِّئَاتِ . .»

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و با محو شدن هلالش، گناهانمان را محو کن؛ و با سپری شدن روزهایش، گناهان را از وجود ما برکن؛ تا ماه رمضان در حالی از ما بگذرد که وجودمان را از خطاها پاکیزه و از بدی‌ها خالص و آراسته، فرموده باشی.

سلخ به معنای کندن پوست مار است؛ گاهی انسان با گناهان چنان عجین می شود که جدایی از گناهان مانند کندن و کشیدن پوست می باشد. خطیئات به معنی گناهان غیر عمد و سیئات به معنی گناهان عمدی است.

فراز 16: « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ إِنْ مِلْنَا فِيهِ فَعَدِّلْنَا ، وَ إِنْ زُغْنَا فِيهِ فَقَوِّمْنَا ، وَ إِنِ اشْتَمَلَ عَلَيْنَا عَدُوُّكَ الشَّيْطَانُ فَاسْتَنْقِذْنَا مِنْهُ»

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست؛ و چنانچه ما در این ماه، از حق و عدالت و بندگی و طاعت منحرف شویم، به دایرۀ عدل و درستی برگردان؛ و اگر از راه هدایت به گمراهی افتیم، استوارمان ساز؛ و اگر دشمنت شیطان، بر ما چیره شود، از کید و مکرش ما را رهایی بخش.

فراز17: « اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِيَّاكَ ، وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَكَ ، وَ أَعِنَّا فِي نَهَارِهِ عَلَى صِيَامِهِ ، وَ فِي لَيْلِهِ عَلَى الصَّلَاةِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْكَ ، وَ الْخُشُوعِ لَكَ ، وَ الذِّلَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ حَتَّى لَا يَشْهَدَ نَهَارُهُ عَلَيْنَا بِغَفْلَةٍ ، وَ لَا لَيْلُهُ بِتَفْرِيطٍ .» .

خدایا! این ماه را با بندگیمان، برای حضرتت پُر کن؛ و اوقاتش را به طاعتمان، برای وجود مبارکت زینت ده و در روزش، ما را به روزه داشتن و در شبش، ما را به نماز و زاری به درگاهت و فروتنی به پیشگاهت و خواری در برابرت، یاری فرما؛ تا روزش به غفلت ما از روزه و شبش به کوتاهی ما از عبادت، گواهی ندهد.

لازم به تذکر است که تضرع حالتی مهم در سبک دینی مومنانه است.

فراز 18: « اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنَا فِي سَائِرِ الشُّهُورِ وَ الْأَيَّامِ كَذَلِكَ مَا عَمَّرْتَنَا ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ ﴿الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ، ﴿وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ ، أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ، وَ مِنَ الَّذِينَ ﴿يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَ هُمْ لَهَا سَابِقُونَ.»

خدایا! ما را در دیگر ماه‌ها و دیگر ایّام تا زمانی‌که زنده‌مان می‌داری، چنین قرار ده؛ و هم ‌چنین ما را از بندگان شایسته‌ات مقرر کن؛ آنان که بهشت را به ارث می‌برند و در آن جاودان‌اند و از اموال خود در راه خدا می‌بخشند و عمل شایسته انجام می‌دهند، در حالی که دل‌هایشان از اندیشۀ بازگشت به سوی پروردگارشان ترسان است؛ و از کسانی قرار ده که به سوی خیرات می‌شتابند و نسبت به آن، از دیگران پیشی می‌گیرند.

در این فراز عبد صالح خدا بودن درخواست می شود و در ادامه ویژگی های ایشان در آیات قرآن بیان می شود.

فراز 19: « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، فِي كُلِّ وَقْتٍ وَ كُلِّ أَوَانٍ وَ عَلَى كُلِّ حَالٍ عَدَدَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى مَنْ صَلَّيْتَ عَلَيْهِ ، وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ كُلِّهِ بِالْأَضْعَافِ الَّتِي لَا يُحْصِيهَا غَيْرُكَ ، إِنَّكَ فَعَّالٌ لِمَا تُرِيدُ»

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست، در همه وقت و در همه دم و در هر حال، به شمارۀ درودی که فرستاده‌ای، بر هر که درود فرستاده‌ای و چندین برابر همۀ آن‌ها، به چندین برابری که جز تو نتواند آن‌ها را بشمارد؛ همانا تو آنچه را بخواهی، انجام می‌دهی.

تا این جا شرح دعای 44 به پایان رسید.

در ادامه استاد صفری ضمن تشکر از خانم ناطقیان از استاد باقری برای بیان نکات تکمیلی دعوت نمودند.

استاد باقری نیز تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد استاد مرحوم، حاج خانم لواسانی به بیان نکاتی پرداختند:

  • عدم اختصاص همه ی فرازهای این دعا به ماه مبارک رمضان و قابل تسری بودن موارد آن به ماه های دیگر مانند عدم اتلاف وقت و از دست ندادن روزها و شب ها، پاک نمودن مال، حفظ اعضا و جوارح از گناهان، داشتن ذکر کثیر در طول عمر و به معنی جهت دادن تمام توجه به سوی خداوند، رعایت و تحفظ بر حلال ها و حرام های الهی.
  • عدم پیدا شدن عجب یا غرور در توفیقاتی که در عبادت الهی داشته ایم.
  • مراقبت نفس، استغفار و محاسبه ی اعمال خود در طور شبانه روز.
  • به ودیعه نهادن اعمال خود نزد پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام چرا که انسان ممکن است دچار لغزش های بسیاری در طول سال شود و موجب محو اعمال صالحش گردد.
  • توسل و کمک جستن از چهارده معصوم علیهم السلام برای حفظ ما از لغزش ها در طول عمر.

در ادامه خانم ناطقیان ضمن تشکر از استاد باقری، اشاره کردند که در جلسه ی آینده به شرح دعای 28 صحیفه پرداخته خواهد شد. در پایان، جلسه با دعای نهایی خانم ناطقیان خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد