امروز چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403 - Wed 05 15 2024

منو

مراسم روز دهم محرم

hosein3

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، به مناسبت ایام شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان مراسم عزاداری با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم مافی و با حضور مدیریت محترم، طلاب و عموم مردم در روز یکشنبه ۹ شهریور برگزار شد.
خانم مافی در آخرین روز از مراسم دهه اول محرم الحرام گفت: امروز روز گفتن و بیان کردن نیست بلکه روز عمل کردن است. در نه روز گذشته سعی بر این شد که آنچه از دین ، مسائل مذهبی و الطاف آنها و اسرار و آن چیزهایی که به اندازه فهم و درک ما است را بیان کردیم.
و تمام صحنه کربلا و آنچه که ما در ظاهر صحنه می بینیم ،برابری دو سپاه‌ تمام حق در مقابل تمام باطل است و ناجوانمردی ها و اعمال غیر انسانی  رابه صحنه آورده است و در سپاه مقابل انسان هایی تمام حق و ملکوتی در میان زمینیان چند روزی مهمان اند  و در حقیقت رشته اتصال همان مردم، مردم  غیر حق به آسمان و قدس عالم اند رشته اتصال قطع می کنند و امر قدسی را که بسیار مطلوب است پایمال می کوبند.
مردانی را در این طرف داریم که شب گذشته تا به صبح به مناجات و استغفار و طلب دعا پرداختند.
استاد مافی در ادامه بیان کرد و گفت: آنچه را که کربلا در صحنه آورد ،پیروزی حق بر باطل (شاید ظاهرا در جنگ سپاه کفر بر حق پیروز شد اما در باطن آنچه که در صحنه عالم نشان داده شد، بندگی و عبودیت بود).
لذا به صحنه کربلا نگاه بکنیم آنچه که تا به امروز عصر نگاه می کنیم شهادت و جانبازی و نابرابری، عطش و.... ولی آنچه که در پشت پرده دارد اتفاق می افتد مقدمات یک معراج عاشقانه دارد اتفاق می افتد.
از کلام گوهر بار حضرت زینب کبری سلام الله علیها این صبور قافله غم شنیدیم در مجلس ابن زیاد فرمود: (ما رایت الا جمیلا. من از خدا چیزی جز زیبایی ندیدم) ما باید ببینیم حضرت به چه افقی نظر کرده اند و کجا را دیده اند. آیا به صورت ظاهر کربلا که جز غم و اندوه چیزی نیست ولی باطن کربلا فراتر است را دیده است.
یعنی می گویند این تقدیری که خداوند برای من و خانواده من رقم زد و ما صبوری کردیم و تسلیم شدیم در برابر این و رضایت خدا جز زیبایی نیست.در حقیقت همه چیز دارد در عصر عاشورا دارد مقدمات یک معراج سراسر نور را آماده می کند.
خانم مافی در پایان گفت : آیت الله ربانی که بیشتر مقامات نوری اهل بیت سلام الله علیها را بررسی کردند. در یکی از کتب های خود در مورد معراج پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم را از لحاظ فلسفی و عرفانی بررسی کردند و در بخش کوتاهی از صحبت کردند معراج حضرت رسول را با شهادت اباعبدالله علیه السلام را که اسمش را گذاشتند معراج و عروج یک تطبیقی دادند ،این معراج هم خود را به آسمان ها عروج داد هم باقی شیعیان و کل بشریت را به این مساله باز گذاشت.
اهل معرفت در تطبیق و تصدیق معراج پیامبر صلی الله علیه واله با امام حسین علیه السلام وجوهی است: ۱. معراج حضرت رسول صلی الله علیه واله به دعوت از خداوند متعال است و در این مسیر بندگی و عبودیت رادر بر دارد. و عبودیت است که مسیر سیر و معراج انسان را رقم می زند. و معراج امام حسین علیه السلام هم به دعوت ذات احدیت اتفاق افتاد و نشانه آن خطاب به آیه آخر مبارک فجر که صورت امام حسین علیه السلام.
یک وجه دیگر و تشابه این است که در معراج  و تشابه این است که در معراج حضرت ختمی مرتبت آیات ملکوتیه و جبروتیه ارائه می شود و پیامبر آن ها را رویت می کند و در معراج حضرت حسین علیه السلام هم ملکوت عالم و بهشت و جایگاه را  به اصحابشان ارائه می کنند همانطور که در شب عاشورا اتفاق افتاد.
وجه دیگر در معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم تمام ملائک به استقبال ایشان می آمدند به حضرت سلام و تهنیت می ادند و در معراج امام حسین علیه السلام هم ملائک برای عرض ارادت و نصرت حضرت آمدند ولی ایشان نپذیرفت و بالاخره وجوه زیبایی که یکی پس از دیگری تطبیق می شود داد شهادت حضرت را معراجی در حقیقت محقق کرد و عروج عارفانه و عاشقانه ای آن را در نظر گرفت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد