امروز سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403 - Tue 05 14 2024

منو

برگزاری جلسه سیزدهم دوره تفسیر قرآن کریم

tobeh2

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، سیزدهمین جلسه از دوره تفسیر قرآن کریم با سخنرانی سرکار خانم جواهری در روز شنبه ۲۳ فروردین به صورت مجازی برای اساتید و طلاب برگزار شد.
استاد جواهری در تفسیر سوره توبه آیه ۷۰ بیان کرد و گفت: آيا خبر كسانى‌كه پيش از آنان بودند، (سرنوشتِ) قوم نوح، عاد، ثمود و قوم ابراهيم و اصحاب مدين و شهرهاى زيرورو شده، به آنان نرسيده است؟ پيامبرانشان دلايل روشن برايشان آوردند، (ولى آنان لجاجت كرده، نابود شدند.) پس خداوند به آنان ستم نكرد، بلكه خودشان به خويش ستم مى‌كردند.
استفاده هایی که از این آیه می بریم:
۱. از سنّت‌هاى الهى، عذاب و كيفر دنيوى است. أَ لَمْ يَأْتِهِمْ‌ ... يعنى در مورد شما نيز چنين است. ۲. تاريخ واخبار اقوام گذشته، بسيار مهم ومفيد است. «نَبَأُ»
۳. هركس از تاريخ عبرت نگيرد بايد توبيخ شود. «أَ لَمْ يَأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» بهترين درس براى زندگىِ امروز، عبرت از تاريخ گذشته است.
۴. قهر الهى همواره پس از اتمام حجّت است. «أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ»
۵. سرپيچى از دستورهاى الهى، ظلم به خويشتن است. «أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ»
۶. انسان داراى اختيار است و مى‌تواند در برابر همه‌ى معجزات، تصميم بگيرد. أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ‌ ... وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‌
۷. قهر الهى به خاطر اصرار واستمرار بر ظلم است.«كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ»
استاد در ادامه گفت:در آیه ۷۱ سوره توبه عملکرد زنان و مردان مومن است:۱.بعضی از آنان اولیا و یاور بعض دیگر هستند.۲.امر به معروف می کنندو خوبی ها رو در جامعه گسترش می دهند.۳.اگر بدی هم ببینند فوری نهی می کنند.۴. نماز را به پا می دارند.۵.زکات مالشان را می دهند.۶.اطاعت خدا و رسول را می کنند. آنها کسانی هستند که به زودی مورد عنایت و رحمت خدا قرار می گیرند.
استفاده ای که از این آیه می بریم:
۱. زن و مرد هردو، در اصلاح جامعه تأثير گذارند. «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ»
۲. مؤمنان در جامعه‌ى اسلامى، نسبت به يكديگر از طرف خداوند، حقّ ولايت و نظارت همراه با محبّت دارند و بى‌تفاوت نيستند. «بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ»
۳. امر به معروف ونهى از منكر كه بر همه‌ى مردان و زنان با ايمان واجب است، برخاسته از حقّ ولايت بر يكديگر است. بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ‌ ... وَ يَنْهَوْنَ‌
۴. ايمان در اصلاح هم فرد و جامعه، نقش به سزايى دارد. الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ‌ ...
۵. عملکرد دائمی مومنان:۱.امر به معروف.۲.نهی ازمنکر.۳.اقامه نماز.۴.پرداخت زکات. ۵.اطاعت از خدا.۶. اطاعت از رسول خدا.

خانم جواهری در تفسیر آیه۷۲ اشاره کرد: اين آيه چگونگى تحقّق رحمتى را كه در آيه‌ى قبل بود، «سَيَرْحَمُهُمُ» بيان مى‌كند.
در اینجا مقایسه اهل نفاق با ایمان را داریم واینکه زن و مرد هیچ فرقی ندارند و در قرآن بسیار زیبا گفته است:
۱. زن و مرد، در برخوردارى از پاداش الهى، برابرند ۲. بزرگ‌ترين امتياز بهشت، خلود در آن و جاودانگى نعمت‌هاى آن است ۳.زندگى آخرت تنها معنوى نيست، بلكه مادّى و جسمانى است.۴ .مسكن خوب، وقتى ارزشمند است كه در منطقه‌ى خوب باشد.۵.لذّت‌هاى معنوى، بالاتر از لذّت‌هاى مادّىِ بهشت است.۶.بهشت نيز درجات ومراتبى دارد.
و اگر کسی به این ها برسد یعنی رسيدن به پاداش اخروى و رضايت الهى، رستگارى بزرگ است‌.
استاد جواهری در پایان و آیه ۷۳ سوره توبه فرمود: در اینجا جهاد با کفار است وهرکجا که جهاد است تنها با کفار مورد نظر است. زیرا منافق از راه مکر وارد شده و خود را مسلمان جلوه می دهد و لذا جهاد با آنها معنایی ندارد تا زمانی که دست به جنگ نزدند.
استفاده ای که از این آیه می بریم: ۱.فرمانده کل قوا رهبر جامعه است. و در نظام اسلامی فرمانده کل قوا رهبر است.۲.جهاد ما باید به دستور و فرمان رهبر باشد.۳. اسلام دینی است که جهاد و مبارزه با کفر و نفاق دارد.۴.ما دو دستور داریم (۱. کفاری که آشکار هستند و ممکن خارج از مملکت ما باشند.۲. دشمنان پنهانی و همان منافقان داخلی باید بجنگیم.)
۵. منافقان بد عاقبتی در پیش رو دارند.
ان شاالله که ما ندانسته وارد کفر و نفاق نشویم.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد