امروز چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403 - Tue 05 14 2024

منو

برگزاری جلسه چهاردهم دوره تفسیر قرآن کریم

tobeh1

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، چهاردهمین جلسه از دوره تفسیر قرآن کریم با سخنرانی سرکار خانم جواهری درروز  شنبه ۳۰ فرودین به صورت مجازی برای اساتید و طلاب برگزار شد.
استاد جواهری در تفسیر سوره توبه آیه ۷۴ بیان کرد و گفت: این آیه بسیار نوید دهنده بوده و اشاره به این مطلب دارد که خداوند از فضل خود منافقان را تامین کردند هرچند اشتباه داشتند و این که اگر توبه کنند خدا از آنان می گذرد.

استفاده هایی که از این ایه می توان برد عبارتند از : ۱. دروغگويى و سوگند دروغ، از نشانه‌هاى منافق است. ۲.منافقان ناسپاسند، آنان در سايه‌ى اسلام به جايى رسيده‌اند، امّا دست از عيب‌جويى و بدگويى بر نمى‌دارند. ۳. آوردن نام رسول‌اللَّه در كنار نام خدا و نسبت دادن كارى به هر دو، شرك نيست.
۴. سرچشمه‌ى فضل، تنها خداست.
۵. راه توبه حتّى براى آنان كه نقشه قتل پيامبراکرم ( صل الله علیه و آله) را كشيدند، باز است اما اگر روی برگردانند در دنیا عذاب می شوند و عذاب آنها این است که همیشه سرگردان. بی پناه و... است  و منافقان سرانجام بى‌ياورند، تشكيلاتشان فرو مى‌ريزد، منزوى و تحقير مى‌شوند، نه از حمايت مردم برخوردارند و نه از حمايت حكومت‌ها. و هیچ کدام نیستند و خداوند به آنان عذاب دردناکی خواهد داد.
خانم جواهری در آیه ۷۵ سوره توبه گفت: طبق این آیه ما انسان ها نمی دانیم خیر و صلاحمان در چیست لذا از خدا چیزی را می خواهیم که شاید به ضررمان است.اگر خدا به بنده ای می دهد برای امتحان اواست و اگر ندهد هم برای امتحان است. و مانند این آیه در سوره اعراف هم آمده است.
استفاده هایی که می توان از این آیه برد:  ۱. انسان، ناسپاس و عهد شكن است.  ۲. اگر لياقت و ظرفيّت نباشد، نعمت‌هاى الهى براى انسان نقمت مى‌شود. مالى ارزشمند است كه عامل سقوط نگردد. ۳.دلبستگى به دنيا، انسان را بدفرجام مى‌كند. كسى‌كه در اداى مستحبات مالش بخل ورزد، كم‌كم از دين روى‌گردان مى‌شود.
 استاد در رابطه با آیه ۷۷ بیان داشت:
خداوند نفاق را نوعی مجازات اعمال پلید آنها (بخل ورزیدن.نقض پیمان با خدا، دروغگویی) قرار داد. زیرا روش آنان بر استمرار دلالت داشت.
نفاق، درجاتى دارد: نفاقِ زبانى، نفاق رفتارى و نفاق قلبى.نفاق، گاهى موقّت وگاهى دائمى و هميشگى است. و اما نکاتی که در اینجا است:
۱. خلف وعده با خدا و بخل نسبت به محرومان، انسان را بدعاقبت مى‌كند.
۲. پيمان‌شكنى و دروغ، روحيّه‌ى نفاق مى‌آورد. گناه، گناه مى‌آورد.
۳. سرچشمه‌ى بدبختى‌هاى انسان، خود اوست.
خانم جواهری در تفسیر آیه ۷۸ گفت: استفهام آیه توبیخی است. خداوند از تمام امور با خبر است. لذا خداوند از نفاق و دو رویی آنها آگاه است.
شايد مراد از «سر»، كفر باطنى منافقان باشد و مراد از «نَجْوى‌»، توطئه‌ى گروهىِ آنان و مقصود از «غيوب»، اهداف و نيّت‌هاى آنان باشد.
منافقان براى مخفى نگهداشتن توطئه‌هاى خود تلاش مى‌كنند، ولى خداوند آنان را به اسرارشان هشدار مى‌دهد.
آیه۷۹ سوره توبه و استفاده های آن:
۱. مسخره كردن، كار منافقان است. خود كمك نمى‌كنند، كمك‌هاى ديگران را نيز زير سؤال مى‌برند.
۲. مؤمنان با ميل و علاقه انفاق مى‌كنند.
۳. تضعيف روحيّه‌ى كمك كنندگان به جبهه، حرام و كارى منافقانه است.
۴. در ديد منافقان مقدار مال مهّم است، نه انگيزه‌ها و خصلت‌ها، لذا انفاقِ اندك‌.
۵. براى برطرف كردن نياز جامعه، بايد هرکسی از تمام امكانات در حد توانشان استفاده كند.
۶. به وظيفه‌ى خود عمل كنيم و از استهزاى دشمن نهراسيم. زيرا خداوند جزاى آنان را مى‌دهد.

خانم جواهری در پایان و تفسیر آیه ۸۰ سوره توبه به این مطلب اشاره کرد که عدد هفتاد، رمز كثرت و زيادى است، نه بيان تعداد معيّن. يعنى هر چه براى آنان استغفار كنى بى‌اثر است، نه آنكه اگر مثلًا هفتاد و يك بار شد، بخشوده مى‌شوند.انسان در سقوط به حدّى مى‌رسد كه هيچ چيز نجاتش نمى‌دهد، مثل مرگ كه اگر روح از او جدا شود، تلاش همه‌ى پزشكان اثرى ندارد. خدا نکند روح ایمان بین ما رخت بر ببندد.
استفاده های که از این ایه می توان برد:  ۱. گناه مسخره كردنِ دين تا آنجاست كه استغفار پيامبر صلى الله عليه و آله نيز كارساز نيست.  ۲. تا انسان خود دگرگون نشود و انقلابى در درون نيابد، دعاى پيامبر نيز كارساز نيست. ۳. دلسوزى کردن براى منافق لجوج، بى‌فايده است.  ۴. خداوند، در هدايت بخل ندارد، ولی منافقان از قابليّت افتاده‌اند و قابل هدایت نیستند و كفرشان مانع مغفرت و فسقشان، مانع هدايت است.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد