امروز یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 - Sun 04 28 2024

منو

تفسیر جزء پنجم قران کریم

tafcir4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، پنجمین روز از ماه مبارک رمضان با تفسیر جزء پنجم توسط استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۱۰ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد.
استاد جواهری در تفسیر آیه ۳۱سوره نساء بیان کرد: ما دو نوع گناه داریم : صغيره و كبيره.
خداوند در این آیه وعده صریح داده به آمرزش گناهان کوچک، به شرط ترک گناهان کبیره. خداوند در آيات قبل، از حرام خوارى نهى فرمود و اين آيه به ريشه‌ى حرام‌خوارى اشاره مى‌كند كه طمع، آرزو و رقابت است.
می توان از این آیه به نکات ذیل اشاره کرد :
۱. به داده‌هاى الهى راضى باشيم و به نعمت های دیگران چشم نداشته باشیم.
۲. هر يك از زن و مرد، نسبت به دستاوردهاى خود به طور مساوى مالكند.
۳. به جاى چشمداشت به داشته‌هاى ديگران به فضل و لطف خدا چشم داشته باشيد.
۴. اگر خداوند، چيزى به كسى داد يا از او گرفت، حكيمانه و آگاهانه است.
در ادامه و تفسیر آیه ۴۳ بیان کرد:
این آیه در مورد تحریم شراب است.
چند استفاده از این آیه می بریم:
۱. مقام نماز به حدى رفيع است كه شرابخوار نبايد به آن نزديك شود.
۲. در نماز، تنها اذكار و حركات كافى نيست، توجّه و شعور لازم است.
۳. عبادات ناآگاهانه، از ارزش بالا برخورددار نيست، گرچه تكليف را ساقط مى‌كند.
۴. در مسجد، نبايد با حالت جنابت وارد شد .
۵‌. شرط ارتباط با خدا از طريق نماز، طهارت و پاكى است، وضو يا تيمّم.
خانم جواهری در تفسیر آیه ۵۸ نساء گفت: قسمت اول آیه در مورد امانت است. خداوند می فرمایند : یکی از نشانه های ایمان امانت داری است.
امانت سه گونه است: ۱.ميان انسان و خدا. (وظايف و واجباتى كه خدا تعيين کرده است.)
۲. ميان انسان و ديگران. (اموال يا اسرار ديگران که پیش ما است)
۳. ميان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.)
خانم جواهری در آیه ۵۹ سوره نساء اشاره کرد: این آیه در مورد اطاعت خدا و رسولش و اولی الامر آمده است. این سه مرجع که در آیه داریم با توحید قرآنی هیچ منافاتی ندارد.
مردم بايد نظام اسلامى را بپذيرند و از رهبران الهى آن در قول و عمل پشتيبانى كنند. اسلام مكتبى است كه عقايد و سياستش بهم آميخته است. اطاعت از رسول و ولى‌الامر كه امرى سياسى است، به ايمان به خدا و قيامت كه امرى اعتقادى‌ و هر دو را کنار هم قرار داده است.
اولى‌الامر بايد همچون پيامبر معصوم باشند، تا مانند پيامبر اطاعت از آنان، لازم و بى‌چون و چرا باشد. دين كامل بايد براى همه‌ى اختلاف‌ها، راه حل داشته باشد و اگر کسی مخالف خدا و احکام و رسولان الهی باشد به ایمان خود شک داشته باشد و دورانديشى و رعايت مصالح درازمدّت، ميزان ارزش است وعاقبت نیکویی دارد.
استاد در ادامه و تفسیر آیه ۱۱۰ سوره نساء گفت: انسان حقّ ندارد حتّى به خودش ظلم كند و گناه در حقيقت ظلم به خود است اما اگر گناه کرد راه بازگشت برایش  باز است و توبه‌ى واقعى آنقدر شيرين است كه انسان، رحمت الهى را در درون خود احساس مى‌كند. خداوند نه تنها بدى‌ها را مى‌بخشد، بلكه مهربان هم هست.
خانم جواهری در ادامه و آیه ۱۱۲ اشاره کرد: و هر كس كه خطا يا گناهى مرتكب شود، سپس آن را به بى‌گناهى نسبت دهد، به يقين  تهمت و گناه آشكارى را حمل می کند.
تهمت، پرتاب تير به آبروى مردم زده می شود و تهمت به بى گناه از هر نژاد و مكتب و در هر سنّ و شرايطى كه باشد، حرام است. تهمت‌زننده، بارسنگينى از گناه را به دوش مى‌كشد.
استاد در ادامه و تفسیر ایه ۱۳۳ سوره نساء گفت: مهلت دادن خداوند به كافران از عجز او نيست بلكه از حكمت اوست.
در تفسیر ایه ۱۳۴ :دنيا و آخرت، همه به دست اوست، پس ديد خود را گسترش دهيم و از مادّيات و تنگ نظرى برهيم. اگر دنيا هم مى‌خواهيم، شرط آن آخرت باشد.
خانم جواهری در تفسیر آیه ۱۳۵بیان داشت : تمام كلمات و جملات اين آيه در راستاى تشويق و تأكيد بر عدالت است. قيام به عدالت و گواهى به عدالت و دورى از هرگونه فردگرايى، نژادگرايى و ياضعيف‌گرايى، معيار حقّ و عدالت است، نه فقر و غنى، يا خويش و خويشاوند.
گواهی هایی که ما به اشخاص می دهیم چند حالت است : ۱.گاهى عليه ثروتمندان به خاطر روحيّه‌ى ضدّ استكبارى. ۲.گاهى به نفع ثروتمندان بخاطر طمع به مال و مقام او.
۳. گاهى عليه فقير به خاطر بى‌اعتنايى به او. ۴.گاهى به نفع فقير به خاطر دلسوزى براى او.
پس به پا داشتن عدالت هم واجب است، هم لازمه‌ى ايمان است.
رعايت مصالح خود و بستگان و فقرا، بايد تحت الشعاع حقّ و رضاى خدا باشد و پيروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فاميل و فقر و غنا نشانه‌ى هوا پرستى است.
استاد در تفسیر آیه ۱۳۶ اشاره کرد به این موضوع که خداوند تبارک و تعالی فرموده است :
 اى مؤمنان! گامى فراتر نهيد و به درجات بالاتر دست يابيد. به قرآن ایمان بیاورید و اديان آسمانى، هدف و حقيقت واحدى دارند، همچون كلاس‌هاى يك مدرسه كه تحت نظارت يك مدير است.
خانم جواهری در پایان و آیه ۱۳۷ بیان کرد: هر روز به یک رنگ در آمدن یا بخاطر عدم تحقیق کردن پذیرش دین است یا از روی توطئه و نقشه است، برای متزلزل کردن عقیده مومنین و هر دو اشکال دارد: ۱.چرا تحقیق در دین نداشتی ۲. چرا برای مسلمانان نقشه و شبه ایجاد می کنید.
در این آیه به ما هشدار می دهد خطر ارتداد و برگشت از دين، هر مؤمنى را تهديد مى‌كند. بى‌ثباتى در عقيده، به گمراهى نهايى و عدم آمرزش الهى مى‌انجامد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد