امروز سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403 - Tue 05 14 2024

منو

تفسیر جزء هشتم قران کریم

tafcir4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، هفتمین روز از ماه مبارک رمضان با تفسیر جزء هشتم توسط استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در ۱۳ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد.

خانم جواهری در تفسیر آیه ۱۲۳ سوره انعام بیان کرد : وجود ابوجهل‌ها، چيز تازه‌اى نيست و هميشه و همه جا در مقابل دعوت‌هاى حقّ، چنين مهره‌هاى فاسدى بوده است.
سنّت الهى، اگر بر علیه دین کاری کنند را پاسخ داده و مكر و حيله‌هاى دشمنان را به خودشون برمی گردانند.
رهبران فاسد و مفسد ریشه در فساد هستند ومکر و تزویر حرفه رهبران مفسد است.
از دست دادن صفا و صداقت و گرفتار شدن به قهر الهى، بزرگ‌ترين ضربه‌اى‌ است كه حيله گران به خود مى‌زنند.
بدتر از بيمارى، جهل به بيمارى است و بدتر از حيله، ندانستن اين‌كه آثار سوء آن به حيله‌گر برمى‌گردد.
استا در تفسیر آیه ۱۲۵ سوره انعام گفت:
منظور از «صدر»، روح و دل است. مراد از شرح صدر، گسترش افق عقل و فكر بلندى‌ روح، براى پذيرش حقّ و هدايت است. قبول حق، ظرفيّت و زمينه درونى مى‌خواهد.
قبول حق، ظرفيّت و زمينه درونى مى‌خواهد و شرح صدر، موهبتى الهى است و بى‌حوصلگى و كم ظرفيّتى، نوعى رجس و پليدى روح است.
بنابراین كسى كه به حقّ ايمان نياورد، به‌تدريج آلوده مى‌شود.
استاد در ادامه و تفسیر آیه ۳۴ سوره اعراف بیان داشت : بر اساس اين آيه از قرآن، نه تنها افراد، بلكه دولت‌ها، ملّت‌ها، امّت‌ها و تمدّن‌ها نيز سرآمد و أجلى دارند. در هستى، هيچ تحوّلى، تصادفى خارج از تدبير و نظم دقيق و حساب شده‌ى‌ الهى نيست. برامّت‌ها نيز قوانينى حاكم است. فرصت و امكاناتى كه در دست ماست، رفتنى است، پس تا حدّ توان، صحيح‌ترين استفاده را بكنيم. خداوند به ستمگران هم مهلت می دهد اما باید بدانند آنها هم عجلی دارند. مجاهدان راه خدا، به خاطر سلطه‌ى طاغوتيان، گرفتار يأس نشوند. چون انها نيز رفتنى هستند. پس پيوسته گروه‌هايى به قدرت مى‌رسند، آزمايش مى‌شوند و محو مى‌گردند.
در تفسیر آیه ۳۵ تقوای الهی و خوف و ترس از آینده و حزن در گذشته است.
از راههاى نفوذ و تأثير سخن، پيام‌آور با خود مردم است. انسان، آزاد و داراى اختيار است و سرنوشتش در گرو گرايش و عمل خود اوست.
آدمهای باتقوا دست به اصلاح خود و جامعه می زند. پس مؤمنان و پيروان واقعى انبيا، آنانند كه اهل تقوا و اصلاح باشند. آرامش حقيقى در سايه‌ى تقوا و اصلاح است.
استاد در ادامه تفسیر آیه ۴۶ سوره اعراف گفت: نامگذاری سوره اعراف بخاطر این آیه است.
استفاده هایی که از این آیه می بریم؛
رفتار و خصلت‌هاى دنيوى، سيماى انسان را به گونه‌اى مى‌كند كه در قيامت‌ ديگران با نگاه او را مى‌شناسند. البته برخی در دنیا هم سیمایشان شناخته شده است. براى ورود به بهشت، لطف و عنايت الهى لازم است.
خانم جواهری در  تفسیر آیه ۴۸ گفت: در قيامت علاوه بر عذاب الهى، سرزنش‌هايى هم از انسان‌ها نصيب دوزخيان مى‌شود. مال، قدرت، دوستان و طرفداران، عامل نجات نيستند و خود انسان نيز در قيامت به اين حقيقت اعتراف مى‌كند.
درادامه تفسیر آیه ۴۹ سوره اعراف افزود : در دنيا كافران مغرور، مؤمنان را تحقير مى‌كنند و مى‌گويند كه رحمت خدا شامل اينان نمى‌شود. غافل از آنكه ايمان و اعمال صالح، آنان را مشمول رحمت الهى قرار مى‌دهد و خطابِ‌ «ادْخُلُوا الْجَنَّةَ» را دريافت مى‌كنند.
دريافت رحمت الهى، ايمان و عمل صالح لازم دارد،مال و مقام به دردشان نمی خورد.
فقر و گمنامى مؤمنان در دنيا، نشانه‌ى محروميّت آنان در قيامت نيست.
استاد در پایان و تفسیر آیه ۵۰ سوره اعراف اشاره کرد و گفت: يكى از نام‌هاى قيامت، «يَوْمَ التَّنادِ»است. يعنى روزى كه نداها بلند و استمداد و فرياد در كار است و بهشتيان و دوزخيان همديگر را صدا مى‌زنند.
مسخره کردن احکام دین و تمسخر کردن و جدی نگرفتن دین در آخرت را کافران جدی نگرفتند بر عکس دنیایی که بازیچه است را جدی گرفتند .
اوّلين درخواستِ دوزخيان، آب است وناله‌ى مجرمان در قيامت، بى‌فايده است بنابراین نعمت‌هاى آخرت، مخصوص مؤمنان است.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد