امروز دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 - Mon 04 29 2024

منو

کارگاه عوامل تحکیم خانواده در فرهنگ اسلامی برگزار شد

kanevadeh

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، به مناسبت روز خانواده کارگاه یک روزه با موضوع عوامل تحکیم خانواده در فرهنگ اسلامی با سخنرانی حجت السلام و المسلمین وافی و با حضور مدیریت محترم، اساتید و طلاب و عموم مردم در روز شنبه ۲۵ مرداد به صورت برخط برگزار شد.

آقای وافی بیان کرد: تحکیم خانواده ربطی به اسلام و ادیان ندارد. ما اگر به تاریخ بشریت نگاه کنیم، همیشه یکی ازاساسی ترین نهاد های اجتماعی خانواده بوده، حتی در دوران بربریت و یا زندگی جنگلی مفهوم فطری و ذاتی بشریت است. منتها در ادیان آمدند به آن بهای ویژه دادند. بنابراین نکته اول خانواده و اهمیت دادن به آن هیچ ربطی به اسلام ندارد و این بنای مهم را تقویت کردند و برای تحکیم آن نیز تاکید بسیار شده است.

حجت السلام والمسلمین وافی در روایاتی از اهل بیت(علیهم السلام) با موضوع خانواده پرداخت و گفت: اصولا یکی از تخصصی و با بهتر بگوییم فوق تخصصی های شیطان تغییر اولویت ها در زندگی ما است.

گاهی اولویت فردی ازدواج است و تغییر به درس خواندن می دهد، گاهی اولویت فردی فرزند آوری است واو را مشغول به کار می کند...وما زمانی به روایت ها نگاه می کنیم و متوجه می شویم که اسلام و ادیان های مختلف ازدواج وخانواده جزء اولویت ها است که به روایات نگاه می کنیم. به طور مثال هر کجا (لِمَن لا) آمده است یعنی لا دینَ لِمَن لا می شود جزء اولیت ها که اگرما این مسیر را اشتباه متوجه شویم درواقع مسیر راغلط رفته ایم.

هنگامی که ما سراغ خانواده می رویم به روایت از پیامبر اکرم(صلی الله علبه وآله و سلم) (اَنکاحُ سنتی فَمَن رغب عَن سُنتی فَلیسَ مِنی) این فلیس منی یعنی اگر کسی رغبت به ازدواج نداشته باشد ازمن نیست. یعنی دراصل ازدواج می شود جزء اولویت ها.

یا در روایتی دیگر که می فرمایند: دراسلام هیچ بنایی مهم تر ومحبوب تر از ازدواج پیش خدا نیست.

درواقع ازدواج را مافوق همه عبادات، روزه، خمس و....دانسته اند.

اگربین زن و مرد پیمان دوستی ضعیف باشد به نوعی بنیان خانواده شان سست باشد در واقع ایمان هایشان ضعیف است.

حضرت رسول (صلی الله علبه وآله و سلم) فرمودند: اگر کسی به چهره همسرش و یا همسرش به چهره او نگاه کند خداوند به آنها نگاه مهرآمیز می کند. اگر کسی هم مشمول نگاه مهرآمیز خداوند متعال شد عذاب از او دور می شود.

تمام این آیات و روایات بیانگر موضوع خانواده و استحکام آن است و علت اهمیت خانواده در آیات و روایات تنها برازدواج نیست بلکه یکی از فلسفه های آن که در قرآن آمده است تکثیر نسل است.

اگرزن و مردی ازدواج کنند ودنبال فرزند آوری نباشد زندگی ناقص و بی هویتی خواهد داشت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله وسلم) می فرمایند:هرمولودی که در اسلام و خانواده های اسلامی اتفاق افتد برای من اززمین و آنچه به زمین می تابد ارزشش بیشتر است.

استاد وافی در پایان اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر ۳نوع خانواده داریم: ۱.خانواده متزلزل (کسانی که زندگی آنها به مویی بند است و یک اتفاق باعث طلاق می شود) ۲.خانواده های متعادل (کسانی که با خوبی و خوشی کنار هم زندگی می کنند) ۳. خانواده های متکامل (بالاتر از متعادل است یعنی بالا بردن زن و مرد توسط یکدیگر) والگوی بارز آن حضرت علی (علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) بودند. که متاسفانه در حال حاضر در جامعه خانواده های متکامل بسیار اندک هستند.

بنابراین اسلام یک پازل را در نظر گرفته است: 1.ازدواج 2. ازدواج به هنگام- که در همین مشکلات اقتصادی می شود اتفاق بیافتد و فرزند آوری زیاد صورت گیرد ان شاالله.

درپایان عرائض حجت السلام والمسلمین استاد وافی حاضران در کارگاه سوالات خود را پرسیدند و ایشان پاسخگو بودند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد