امروز دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 - Sun 04 28 2024

منو

مراسم روز ششم محرم

hosein4

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، به مناسبت ایام شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان مراسم عزاداری با سخنرانی استاد گرانقدر سرکارخانم مافی و با حضور مدیریت محترم،طلاب و عموم مردم در روز چهارشنبه ۵ شهریور برگزار شد.
خانم مافی تمسک به آیه ۲۱ سوره مبارک انسان گفت: این سوره در وصف اهل بیت ( علیهم السلام ) است در روز هل اتی و سه روز روزه حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل بیت و به همراه خادمه ایشان روزه گرفتن و زمان افطار ، اطعام افطاری به مسکین دادند و این آیات در وصفشان نازل شد.
از آیات برجسته ای که اشاره به طهارت وجودی اهل بیت علیهم سلام می کند این آیه است: و سقاهم ربهم  شرابا طهورا (سقایت که به معنی نوشاندن) پرودگارشان سقایت کرد و نوشاند و جزا پاداش آنها است.
تلاش هایی داشتند اهل بیت علیه السلام که بدون جواب هم نماند.
از امام صادق علیه السلام سوال شد که شرابی که طهورا منظور چه چیزی است؟ حضرت فرمودند خداوند انها رابا شرابی که نوشاند از ما سوای الهی نه تنها از رذائل و بدی ها بلکه وجودشان را از ما سوا الله هم تطهیر کردند و در حقیقت از قلب مبارک آنها همه چیز غیر خدا پاک شد.
در اینجا خداوند می فرمایند: من شراب طهور به آنها نوشانده ام یعنی شعف الهی که نه تنهادر جان این هاست بلکه بقیه جان هاهم به شعف الهی رساند.
بنابراین اگر ما شراب طاهر کننده ای بنوشیم ممکن از ما را حسادت ها،تنگ نذری ها و ... پاک کند ولی شراب طهور از آن مانیست اگرچه انسان میتواند از طهارت خودش طی کند و ما را به طهارت برساند ولی در کل دست اهل بیت پبامبرصلی الله علیه واله است.در حقیقت به آنها شرابی نوشانده شد که بتوانند جهانی را مست انس باخدا کنند.
استاد مافی گفت: این است جایگاه حق،که تمام حرکات و سکنات آنها رابر این اساس تحلیل کرد.
یعنی از تمام اهل بیت بگیریم تاقصه کربلا که شراب طهور است،منتهی همه صحنه کربلاست ، همه این طهوریت شراب را به صحنه آورده، یعنی ماموریت بزرگ حسین علیه السلام، شراب انس عقد با معبود از دست نرود. خداوند می فرمایند من به آنها شراب طهوری نوشاندم که هرچه غیر خدا است از آنها پاک و مطهر شود.
پس به طور جدی نباید گذاریم حقیقت کربلا از دستمان رود و آن حقیقت که آمد که راه انس با خدا گم نشود.
حضرت حسین علیه السلام از این زاویه بسیار موفق بودند،شاید از طریق جنگی پیروز نشدند اما رسالت حضرت نوشاندن شراب قرب است و بشریت راه انس با خدا را گم نکند و این به موفق ترین شکل اتفاق افتاد.
خانم مافی در ادامه گفت: حضرت حسین علیه السلام می دانستند که کشته می شوند ولی امر خدا را غالب دانستند بر عمر خود. امر الهی است که بشر را به عبودیت برساند، دین آمده است که عبودیت در عالم محقق شود و اصل ملکوت همان عبودیت است و به تصویر رساندن همه عبودیت است.
اهل بیت علیه السلام مقامشان ،مقام طهور است نه طاهر و باید عالم را به طهارت برسانند.
خانم مافی در ادامه بیان کرد: اباعبدالله علیه السلام فرقش با دیگر راه ها این است: دینی که سلوک را همراه با تمدن و ساخت اجتماع قبول دارد. سیدالشهدا اگر می خواستند شخصی برای خودش باشد قطعا برایشان میسر بود و قداستشان و حتی خاندان بنی امیه برای ایشان احترام قائل بودند ولی امام اینان را نمی خواستند،ایشان در نظر داشتند حاکمیت اسلامی بشر محقق شود و ظهور داشته باشد.
بیان شد که حضرت طهور است و این شراب طهور، این عالم را هم می خواهد به طهارت بیاورد و این مسیر را طی می کنند و به شهادت می رسند و باز هم دیگر القاب حضرت که خودشون فرمودند: (من کشته اشک ها هستم) هیچ مومنی مرا یاد نمی کند مگر آنکه اشکش جاری شود.
امام حسین علیه السلام کاری کردند که بشر آنچه که مقام قدسی خود را ببیند و کربلا نشان داد که عبودیت و بندگی ما را  تا به کجا می توان برساند.
خانم مافی در پایان اشاره کرد و گفت: امام حسین علیه السلام نشان دادند که دوست داشتن زیباست ولی اگر محبوبش خداوند باشد، حال باید برای دوست داشتن خدا شرایط فراهم شود و ایشان کاری کردند که اصحابشان فهمیدن بهترین عمل بوده است و زیباتر از این که آنها در راه محبوب و معشوق وصل و لقا خداوند متعالی تنها حجابشان بدنشان است و ساعت شماری می کردند برای رسیدن به محبوب خود.
بنابراین زیبا ترین حیات ذیل ولایت امام انس با خدا بود را پیدا کردند.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد