امروز دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 - Mon 05 06 2024

منو

چالش های جدید حوزه ی جنسیت

jansiyat

 

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، نشست "چالش های جدید حوزه ی جنسیت" با سخنرانی خانم دکتر فریبا علاسوند در تاریخ 17 آذر  بصورت غیرحضوری در فضای اسکای روم  برگزار شد.

خانم علاسوند در ابتدای بحث به علت انتخاب موضوع نشست اشاره کرده و گفت که هدف از انتخاب موضوعات چالشی ، اشراف پیدا کردن طلاب به حوزه ی زنان است تا بتوانند با تحلیل های جدید به سمت شناخت بهتر جامعه حرکت کنند.

یکی از چالش های اصلی و تاثیرگذار در حوزه ی جنسیت ، پرفشاری خانواده ها و جامعه است که اگر این چالش مورد توجه قرار نگیرد منجر به بحران خواهد شد. منظور از خانواده ها ی پرفشار ، خانواده هایی هستند که دچار انباشتگی هایی مانند :خشم و غضب فروخورده ، نارضایتی و فشار جنسی ، سوءظن و بدگمانی و غیره می شوند . این انباشتگی های روانی که معمولا با نادیده گرفتن راهکارهای دینی اتفاق می افتد ،در شرایط بیماری کرونا به دلیل عدم ارتباط نزدیک با خانواده و دوستان و عدم حضور در مراسم ها و در نتیجه ی آن عدم تخلیه ی روحی افزایش یافته است. در این وضعیت خانواده ها معمولا سرگرم انباشتگی ها هستند و از وقایع پیرامونی خود مخصوصا از حوزه ی جنسیت غافل می شوند.

ایشان در ادامه به خلاصه ای از نشست سال گذشته درباره ی جریان شناسی تحریف مفاهیمی از جمله جنس((sex و جنسیت (gender ) اشاره کردند. غرب از سال 2000 به بعد چالش های مهم نظری و مبانی متعددی در عرصه ی جنسیت ساخت و سندهای علمی و منابع تحقیقاتی برای آن ها ایجاد کرد و در تعریف جنسیت به جای معنای گذشته آن (خصلت های روحی-روانی که جامعه ، دین ،خانواده و غیره به زن و مرد القا می کنند) ، انواع جنسیت را با عنوان LGBTQ+ معرفی می کند ؛ این حروف مخفف انواع گرایش های جنسی هستند. بنابراین دیگر معیار تشخیص جنسیت فرد ، اندام های جنسی و هورمون ها نیستند بلکه میل جنسی اوست.

ارتباط این بحث با کشور ما این است که هر وقت اصطلاحی بصورت استراتژیک باب می شود ، آن مفهوم و اصطلاح به سایر کشورهای در قالب های متفاوت تحمیل می شود . از آغاز قرن بیست و یکم میلادی هیچ سندی به رشته ی تحریر در نمی آید مگر این که از نوشته شدن واژه های زن ،مرد، مذکرو مونث به شدت پرهیز شده و به جای آن از اصطلاح Gender یا LGBTQ+ استفاده شده است .در رسانه های معروف جهان هیچ روزی نیست مگر این که حداقل یک خبر درباره ی افرادی با گرایش های LGBTQ+ نگذارند ؛ در این خبرها معمولا با استفاده از مظلومیت ترنس ها (خنثی) که بطور طبیعی دچار اختلال ژنتیکی و تضاد جنسیت جسمانی و نهفته هستند ، سعی می کنند به سایر انحرافات جنسی که ناشی از عوامل غیر طبیعی مانند تجاوز، مشروعیت ببخشند. در کشور ما نیز در آثاری مانند ممنوعه و همگناه این برانگیختگی احساس مخاطب را نسبت به ترنس ها به وضوح می بینیم. نسل جدید ما با این گرایش ها آشنا هستند و چه بسا آن را طبیعی و مدرن تلقی می کنند در این میان موضع گیری خداوند متعال و احکام اسلامی در مقابل همجنس گرایان شدید است و مجازات سنگینی را در پی دارد همین مسئله می تواند دست آویزی باشد برای دشمنان که بگویند تاریخ اجرای احکام اسلامی گذشته و به این وسیله آشوبهای سیاسی و اجتماعی ایجاد کنند. بنابراین باید هوشیار بود و در تبیین مسائل و احکام اسلامی کوشا و به این نکته توجه نمود که اسلام خود راهکارهای پیشگیری و حل مشکلات افراد خنثی را ارائه کرده است و حساب آنها را از سایر گرایش های جنسی جدا می داند. لازم است درباره ی حمایت و کمک های حکومتی به افراد ترنس (خنثی) ، برنامه ریزی های لازم انجام و اجرا شود.

زن و مرد ممکن است به دلیل تأثیر عوامل محیطی در اثر آثار محیطی دچار ویژگی هایی بشوند اما باید مراقب بود تا این خصوصیات باعث معطل ماندن ظرفیت های انسان نشود و همینطور ویژگی های طبیعی زن و مرد هم نباید همینطور رها شوند و در دیدگاه اسلام باید این ویژگی ها مورد تربیت قرارگیرند و تعدیل شوند مانند روحیه ی پرخاشگری در پسران؛ این خصوصیت نباید باقی بماند بلکه باید تربیت شود و در جای خود به میزان لازم بروز و ظهور کند.

در تربیت جنسی فرزندان معمولا سنین راهنمایی و اوایل متوسطه مناسب است و لازم است والدین با آغوش باز بستری را فراهم کنند تا با حفظ حریم ها و حساسیت های اخلاقی این مسائل را خیلی طبیعی و آناتومیک برای فرزندان توضیح بدهند و همینطور فضایی را ایجاد کنند تا فرزندان نیز بتوانند مسائل مبتلا به را با والدین خود درمیان بگذارند.

در ادامه ی نشست ، استاد به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد