امروز جمعه, 07 ارديبهشت 1403 - Fri 04 26 2024

منو

جلسه شصت و هفتم تدبر صحیفه سجادیه

sajad3

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، شصت و هفتمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز چهارشنبه 14 دی ۱۴۰۰ ساعت 8 صبح، در اسکای روم برگزار شد. استاد باقری به ارائه شرح ادامه ی دعای بیست و پنجم با موضوع «دعای آن حضرت است برای فرزندانش که بر آنان درودباد»؛ ادامه ی فراز چهارم پرداختند. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد و استاد کاویانی ضمن تسلیت ایام شهادت سردار سلیمانی و همراهانشان و ایام دهه ی فاطمیه، صلوات خاصه ی حضرت زهرا سلام الله علیها را قرائت کردند. در ادامه استاد باقری به بیان ویژگی مهم حضرت فاطمه سلام الله علیها پرداختند؛ این که ایشان فدایی راه ولایت بودند. همچنین ایشان یک همسر به تمامِ معنا بودند؛ هم وَدود (اهل دلسوزی، شفقت و مهربانی) و هم وَلود (فرزندآور) بودند و تبلیغ دین و دیگر مسئولیت های دینی، ایشان را از این وظیفه ی مهم بازنداشت.

مکتب شهید سلیمانی هم پیروز میدان جنگ حقیقی بود و هم پیروز سایر میدان های اخلاقی، فرهنگی و غیره. محبت الهی، استقامت و ثبات قدم، عزت و تواضع در قبال مردم و خانواده های شهدا از شاخصه های مهم این مکتب است.

استاد صفری در خصوص معنای کلمه ی نصح و نصیحت فرمودند معمولا دو معنا مد نظر است:

  1. خیرخواهی و همراهی
  2. بازخواست و انتقاد

بیشتر معنای خیرخواهی غالب است و از دانی به عالی به معنای همراهی و اطاعت است و از عالی به دانی به معنای بازخواست و انتقاد می باشد.

استاد باقری اضافه کردند که مفهوم شناسی معمولا در ورود به معنا سطحی تر است اما معناشناسی بسیار عمیق تر و دقیق تر به معنا می پردازد و تبدیل به یک رشته ی علمی شده و ذیل مباحث زبان شناختی مطرح می شود. معناشناسی یک فرآیند روشمند است که برآیند روش مستشرقان در فهم قرآن می باشد. لازم است طبق این روش به معنای لغت با در نظر گرفتن جایگاه آن در جمله و مقطع تاریخی کاربرد لفظ توجه نمود تا بتوان مختصات صحیح معنایی را بازگو کرد.

نصح به معنای خالص شدن است یعنی دوستی با پند از روی خیرخواهی خالص می شود و بی شائبه. نصیحت صرفا بُعد گفتاری ندارد و معمولا بُعد مکتوب و میزان تاثیرگذاری آن را فراموش می کنیم؛ مانند نامه ای که حضرت علی علیه السلام خطاب به فرزند خود نوشته اند.( نهج البلاغه: نامه 31)

استاد باقری در پاسخ به سوالی از خانم ناطقیان (درباره کلمه ی مُناصح در کلام معصوم علیه السلام و براساس باب مفاعله آیا نصح طرفینی است؟) فرمودند: نصیحت در بعد تربیتی بر اساس عاطفه و رابطه ی محبت آمیز والدین با فرزندان است. بنابراین تاثیرگذاری نصیحت بر بستر محبت جاری می شود. پس در نصیحت باید ابتدا ارتباط برقرار شود تا نصح موثر باشد.

همان طور که در بحث فهم صحیفه ی سجادیه هم بیان شد، اولین گام برقراری ارتباط با صحیفه، انس با آن است و منظور از ارتباط، انتقال مفهوم از گوینده به شنونده می باشد به گونه ای که شنونده با گوینده شباهت معنوی پیدا کند. پس نتیجه ی انس با صحیفه، شباهت گرایشی، فکری و رفتاری با امام علیه السلام است و این مهم باید در سبک زندگی و عمل ما مشهود باشد.

متاسفانه زمان گذشت و به شرح فرازهای جدید پرداخته نشد. در ادامه خانم ناطقیان دعا کردند و جلسه به اتمام رسید.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد