امروز دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 - Mon 04 29 2024

منو

جلسه هشتاد و نهم تدبر صحیفه سجادیه

sajad2

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، هشتاد و نهمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه 14 تیرماه 1401ساعت 8 صبح، در اسکای روم با موضوع ««دعای آن حضرت است برای همسایگان و دوستانش هنگامی که از ایشان یاد می‌کرد»(دعای26) برگزار گردید. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه صوت قرآن و صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد. سپس استاد باقری مروری بر نکات فراز های انتهایی دعای قبل(دعای 44)داشتند:

منظور از عبارت "حَتَّى يَنْقَضِيَ عَنَّا" در فراز ۱۵دعا، به معنی با سپری شدن روزهایش، گناهان را از وجود ما برکن این است که با گذشت ماه مبارک رمضان گناهان ما از بین برود چون گناه حجاب است.

یکی از دغدغه های مهم امام انحراف پیدا کردن انسان است لذا می فرماید: وَ إِنْ مِلْنَا فِيهِ فَعَدِّلْنَا خدایا تو ما را برگردان و راست کن از انحراف.

همچنین منظور از عبارت وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَكَ این است که نه تنها این زمان را به عبادت و اطاعت تو بگذرانیم بلکه برای ما زینت باشد و معلوم می شود زینت به طاعت الهی است.

از عبارت وَ أَعِنَّا فِي نَهَارِهِ عَلَى صِيَامِهِ ، وَ فِي لَيْلِهِ عَلَى الصَّلَاةِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْكَ ، وَ الْخُشُوعِ لَكَ ، وَ الذِّلَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ ، معلوم می شود که عبادت تنها کافی نیست بلکه باید با تضرع و خشوع و ذلت باشد.

در این عبارت از خداوند می خواهیم که ما را عباد صالح قرار بده: وَ اجْعَلْنَا مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ.

و در آیاتی از قرآن ویژگیهای صالحین بیان می شود: ﴿الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ، ﴿وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ ، أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ، وَ مِنَ الَّذِينَ ﴿يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَ هُمْ لَهَا سَابِقُونَ.

سه ویژگی عباد صالح عبارت است از: ۱- یرثون الفردوس ۲- وجله قلوبهم ۳- یسارعون فی الخیرات

ختم دعای ۴۴ با طلب صلوات و درود خداوند بر پیامبر در تمام زمان ها و وقت ها و حالات است به عدد آن چه که درود فرستاده ای بر انسانهایی که بر تو درود می فرستند.

دعای ۲۶ از این جلسه شروع می شود این دعا برای دوستان و همسایگان هنگامی که یادشان می کنیم می باشد.

فراز1:« اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ تَوَلَّنِي فِي جِبِرَانِي وَ مَوَالِيَّ الْعَارِفِينَ بِحَقِّنَا ، وَ الْمُنَابِذِينَ لِأَعْدَائِنَا بِاَفْضَلِ وَلَايَتِكَ»

خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و سرپرستی مرا، دربارۀ همسایگان و دوستانم که به حقّ ما آگاه و با دشمنان ما در مخالفت و ستیزند، به برترین سرپرستی‌ات به عهده گیر.

می فرماید: خدایا سرپرستی کن ما را؛ در مورد جیران و موالی ام سرپرستی کن .یکی از روابط انسان ها، روابط با انسان های دیگر است. در اندیشه وحیانی و سبک زندگی اسلامی، تبیین شده که ما چگونه با دیگران رفتار مناسب داشته باشیم که در این دعا این رابطه را امام علیه السلام تبیین می کند. در عبارت دعا همسایگان را مقدم بر دوستان آورده شده است و دو خصوصیت بر آن ها ذکر شده: ۱- الْعَارِفِينَ بِحَقِّنَا ،۲- وَ الْمُنَابِذِينَ لِأَعْدَائِنَا. کسانی که عارف به حق ما هستند یعنی اهل رعایت حق امام هستند و کسانی که با دشمنان ما مخالفت می کنند.منابذ فاعل است که ریشه اش "نبذ" به معنی طرح و انداختن است. ولایت: مصدر است به معنی نصرت و یاری.

در ادامه استاد کاویانی افزودند: نکته روان شناختی همجواری با همسایگان و دوستان است این توصیه ها بین افراد جاذبه ایجاد می کند که در مورد همسایگان و دوستان باید رعایت شود و معیار آن دوستی اهل بیت علیهم السلام و شناخت آن هاست این تعامل اجتماعی از نوع دینی است.

استاد باقری نیز در ادامه این طور بیان کردند که سه وظیفه در این جا مطرح هست:

۱- وظایف امام  ۲- وظایف مردم  ۳- وظایف متقابل

و بیشتر توجه دعا به برقراری ارتباط عاطفی است. باید یک روابط عاطفی داشته باشیم. سلامت اجتماعی از روابط عاطفی سرچشمه می گیرد. در واقع حضرت در این جا یک نوع تولی و تبری را بیان می کنند. در پایان دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد