امروز یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 - Sun 04 28 2024

منو

برگزاری مراسم عید سعید غدیر خم1400

gadir1400 2

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه این واحد به مناسبت عید سعید غدیر خم مراسمی با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری و با حضور مدیریت محترم،کادر و اساتید به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی در روز سه شنبه 5 مرداد برگزار کرد.
خانم جواهری درمورد حضرت علی علیه السلام و آیات قرآن گفت: خداوند در قرآن رحمه الله است در سوره یونس آیه 58 می فرماید : پیغمبر بگو به وسیله خدا و این فضل رحمت خداست که باید خوشحال شوند از آنچه که جمع می کند.
راه حق در قرآن حضرت علی علیه السلام است. آیه 27 سوره فرقان:عده ای در قیامت می گویند کاش با پیامبر بودیم.
راه حق به فرموده امام باقرعلیه السلام امام علی علیه السلام است. حضرت امیر علیه السلام در قرآن سوره فجر شفع هستند که امام باقر علیه السلام می فرمایند الفجر جدما .حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم است و لیال العشر 10 امام معصوم هستند والشفع والوتر وجود مقدس حضرت امیر علیه السلام و والیل اذایسر وجود مقدس امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف هستند. بنابراین شفع در قرآن مربوط به ذات حضرت علی علیه السلام می باشد.
استاد جواهری در ادامه گفت: ما آیاتی غیر مبدل داریم یعنی بدل شدنی نیست. از امام صادق علیه السلام پرسیدند که این آیات که در سوره یونس آیه 15 آمده است: پیغمبر بگو من نمی توانم بدلش کنم از ناحیه خود مگر آنچه که خداوند امر و وحی کرده است.
حدیث داریم در کتاب کافی که دشمنان آمدند خدمت حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بعد از جریان غدیر که شما بیاید و کسی دیگر را به جای حضرت علی معرفی کنید. آقا فرمودند: من نمی توانم بدل کنم زیرا من از روی هوای نفسانی علی علیه السلام را برای شما انتخاب نکردم، من فقط تابع وحی الهی بودم.
ما تقریبا نیمی از آیات قرآن در مورد حضرت علی علیه السلام است که در مورد ولایت است.
 روز غدیر را به سقیفه بدل کردند و حال اشتراک و تضادها را بیان می شود که روز غدیر و سقیفه معرفی جانشین پیامبر است ولی فرقش این است که در روز غدیر خلیفه الله مستخلف و جانشین خود را معرفی کردند ولی در سقیفه رفتند و جانشین تراشی کردند برای پیامبر اسلام.
خانم جواهری بیان کرد و گفت در اینجا کاری که حضرت علی علیه السلام باید انجام می دادند این بود سقیفه را مجدد به غدیر برمی گرداندند. در غدیر آقا رسول خدا فرمودند که آنهایی که عقب هستند بگویید بیایند و آنهایی که جلو هستند بگویید برگردند. حضرت رسول در اینجا می خواهند بگویند:بعد از من گروه قاسطین و مارقین و... تشکیل ندهید نه از علی جلو بمانید نه عقب و آنجایی که مورد تایید علی علیه السلام است مورد تایید من است و در این مکانی که علی است و معرفی شود همه در این مکان حاضر شوید.
همه پرسیدند که چرا در این مکان جمع شدیم که حضرت می فرمایند جبرائیل نازل شده و می فرماید: برسان آنچیزی که از جانب پرودگار تو برایت ابلاغ شده اگر نرسانی رسالتت را انجام نداده ای.
در اینجا چند مطلب نشان می دهد :1. اگر آنها که رفتند و برگردند و یا نرسیدند ببینند یعنی آنکه مورد تایید من پیغمبر است نه جلو است نه عقب بلکه مکانی است که امیرالمونین علیه السلام ابه عنوان وصی من ایستاده است.نکته بعدی این آیه اواخر عمر پیامبر بوده و در اینجا به جای یا ای النبی و... یا ایها الرسول آمده یعنی ای پیغمبر برتو رسالت مهم آمده که باید انجام دهی و خداوند می فرماید بلغ آمده یعنی باید برسانی و بعد تنها جایی که خداوند با تهدید صحبت می کند که اگر نرسانی تبلیغ رسالت نکرده ای و آنگونه که حضرت با آنهمه خطبه صحبت که مردمی صد و بیست و چهار هزار نفر اندازه پیامبران در آن مکان بودند که بعد از صحبت ها پرسیدند همه شنیدید؟ همه گفتند بخدا قسمت رساندی و ما فهمیدیم که بعد تو کی باید وصی و رهبر امت باشد.آیا من سزاورتر نیستم از مومنین به خودشان؟ما نیز در عالم دیگر همه به ولایت حضرت علی علیه السلام نیز بله گفتیم و از عالم فطرت ما متذکر می شود و بعد دست مولا را بالا گرفتند و گفتند: هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد.
خانم جواهری در پایان اشاره کرد و گفت: مولاه به معنای صاحب اختیار، سرپرست و کسی که ولایت دارد است.راغب نیز اینگونه معنی می کند قرار گرفتن چیزی در کنار چیز دیگر به نحوی که فاصله ای در آن نباشد.

ghdir1400 1

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد