جلسه هفتاد و یکمین تدبر صحیفه سجادیه
- دسته: معاونت پژوهش
- بازدید: 283
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، هفتاد و یکمین جلسه ی پژوهشی تدبر، محوربندی و بازخوانی صحیفه ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه12بهمن ماه۱۴۰۰ ساعت 8 صبح، در اسکای روم برگزارشد. خانم اودرون، طلبه ی فارغ التحصیل به ادامه ی شرح دعای بیست وپنجم با موضوع «دعای آنحضرت است برای فرزندا نش که برآنان درودباد» فرازهای ششم و هفتم دعا پرداختند. جلسه چنین گذشت:
درابتدای جلسه صوت صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد و استادکاویانی به گرامیداشت دهه ی فجر و روز بازگشت امام خمینی رحمه الله علیه به ایران پرداختند. در ادامه استاد باقری نیز ضمن تبریک ایام دهه ی فجر به مرور مطالب جلسه ی قبل پرداختند:
فراز 6: «وَ أَعِذْنِي وَ ذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ، فَإِنَّكَ خَلَقْتَنَا وَ أَمَرْتَنَا وَ نَهَيْتَنَا وَ رَغَّبْتَنَا فِي ثَوَابِ مَا أَمَرْتَنَا وَ رَهَّبْتَنَا عِقَابَهُ ، وَ جَعَلْتَ لَنَا عَدُوّاً يَكِيدُنَا ، سَلَّطْتَهُ مِنَّا عَلَى مَا لَمْ تُسَلِّطْنَا عَلَيْهِ مِنْهُ ، أَسْكَنْتَهُ صُدُورَنَا ، وَ أَجْرَيْتَهُ مَجَارِيَ دِمَائِنَا ، لَا يَغْفُلُ إِنْ غَفَلْنَا ، وَ لَا يَنْسَى إِنْ نَسيِنَا ، يُوْمِنُنَا عِقَابَكَ ، وَ يِخَوِّفُنَا بِغَيْرِكَ »
و مرا و نسلم را از شیطان رانده شده پناه ده؛ چرا که تو ما را آفریدی و به ما امر و نهی فرمودی و ما را در ثواب آنچه به آن امر کردی ترغیب و به عذاب آنچه از آن نهی فرمودی تهدید کردی؛ و برای ما دشمنی قرار دادی که با ما نیرنگ میکند و او را بر ما تسلّطی دادی که ما را به آن اندازه بر او تسلّط نیست؛ در دلهایمان جایش دادی و در رهگذرهای خونمان روانش ساختی، اگر ما از او غفلت ورزیم، او از ما غافل نمیشود؛ و اگر او را فراموش کنیم، او ما را فراموش نمیکند؛ ما را از عذاب تو ایمنی میدهد و از غیر تو میترساند.
استاد باقری در ادامه به مراحل فهم متون دینی اشاره کردند:
- اعتبارسنجی و اصالت سنجی متن؛ آیا متن از جانب خداوند یا از معصوم علیه السلام صادر شده است؟
- صحت سنجی متن؛ آیا این متن همان متنی است که صادر شده است؟
- روش قرائت متن؛ قرائت صحیفه بصورت دعایی و با ترجمه برای غیر عرب.
- بارش فکری؛ سوالات و نکاتی که به ذهن انسان می آید.
- بررسی مفردات و لغت شناسی متن.
- بررسی ترکیبات متن؛ بحث اعراب متن و فهم اراده متکلم درخصوص استعمال معنای حقیقی و مجازی.
- بررسی قرینه های متصل و منفصل که هرکدام تقسیم بندی های دقیق تری دارند. مثلا قرینه های متصل به لفظی و غیر لفظی قابل تقسیم بندی هستند.
در ادامه استاد به مثال هایی از قرینه لفظی در متن اشاره کردند:
واژه ی جَعَلْتَ دارای معانی متعددی است از جمله:
- خَلَقَ
- صَیَّرَ
- زَعَمَ
مثلا در همین فراز با توجه به معانی که برای لفظ جعل وجود دارد کدام معنا را باید در نظر گرفت؟ برای فهم معنا و منظور گوینده، احتیاج به قرینه معینه است. عدوا به عنوان یک مفعول برای فعل جعل مشخص کننده معنای خلق(تک مفعولی) برای آن است.
در ادامه خانم ناطقیان دعا فرمودند و جلسه به پایان رسید.
نظرات
- هیچ نظری یافت نشد
نظر خود را اضافه کنید.