امروز پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 - Wed 05 01 2024

منو

جلسه هفتاد و یکمین تدبر صحیفه سجادیه

sajad3

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، هفتاد و یکمین جلسه ی پژوهشی تدبر، محوربندی و بازخوانی صحیفه ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه شنبه12بهمن ماه۱۴۰۰ ساعت 8 صبح، در اسکای روم برگزارشد. خانم اودرون، طلبه ی فارغ التحصیل به ادامه ی شرح دعای بیست وپنجم با موضوع «دعای آنحضرت است برای فرزندا نش که برآنان درودباد» فرازهای ششم و هفتم دعا پرداختند. جلسه چنین گذشت:

درابتدای جلسه صوت صلوات امام سجاد علیه السلام پخش شد و استادکاویانی به گرامیداشت دهه ی فجر و روز بازگشت امام خمینی رحمه الله علیه به ایران پرداختند. در ادامه استاد باقری نیز ضمن تبریک ایام دهه ی فجر به مرور مطالب جلسه ی قبل پرداختند:

فراز 6: «وَ أَعِذْنِي وَ ذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ، فَإِنَّكَ خَلَقْتَنَا وَ أَمَرْتَنَا وَ نَهَيْتَنَا وَ رَغَّبْتَنَا فِي ثَوَابِ مَا أَمَرْتَنَا وَ رَهَّبْتَنَا عِقَابَهُ ، وَ جَعَلْتَ لَنَا عَدُوّاً يَكِيدُنَا ، سَلَّطْتَهُ مِنَّا عَلَى مَا لَمْ تُسَلِّطْنَا عَلَيْهِ مِنْهُ ، أَسْكَنْتَهُ صُدُورَنَا ، وَ أَجْرَيْتَهُ مَجَارِيَ دِمَائِنَا ، لَا يَغْفُلُ إِنْ غَفَلْنَا ، وَ لَا يَنْسَى إِنْ نَسيِنَا ، يُوْمِنُنَا عِقَابَكَ ، وَ يِخَوِّفُنَا بِغَيْرِكَ »

و مرا و نسلم را از شیطان رانده‌ شده پناه ده؛ چرا که تو ما را آفریدی و به ما امر و نهی فرمودی و ما را در ثواب آنچه به آن امر کردی ترغیب و به عذاب آنچه از آن نهی فرمودی تهدید کردی؛ و برای ما دشمنی قرار دادی که با ما نیرنگ می‌کند و او را بر ما تسلّطی دادی که ما را به آن اندازه بر او تسلّط نیست؛ در دل‌هایمان جایش دادی و در رهگذرهای خونمان روانش ساختی، اگر ما از او غفلت ورزیم، او از ما غافل نمی‌شود؛ و اگر او را فراموش کنیم، او ما را فراموش نمی‌کند؛ ما را از عذاب تو ایمنی می‌دهد و از غیر تو می‌ترساند.

استاد باقری در ادامه به مراحل فهم متون دینی اشاره کردند:

  1. اعتبارسنجی و اصالت سنجی متن؛ آیا متن از جانب خداوند یا از معصوم علیه السلام صادر شده است؟
  2. صحت سنجی متن؛ آیا این متن همان متنی است که صادر شده است؟
  3. روش قرائت متن؛ قرائت صحیفه بصورت دعایی و با ترجمه برای غیر عرب.
  4. بارش فکری؛ سوالات و نکاتی که به ذهن انسان می آید.
  5. بررسی مفردات و لغت شناسی متن.
  6. بررسی ترکیبات متن؛ بحث اعراب متن و فهم اراده متکلم درخصوص استعمال معنای حقیقی و مجازی.
  7. بررسی قرینه های متصل و منفصل که هرکدام تقسیم بندی های دقیق تری دارند. مثلا قرینه های متصل به لفظی و غیر لفظی قابل تقسیم بندی هستند.

در ادامه استاد به مثال هایی از قرینه لفظی در متن اشاره کردند:

واژه ی جَعَلْتَ دارای معانی متعددی است از جمله:

  1. خَلَقَ
  2. صَیَّرَ
  3. زَعَمَ

مثلا در همین فراز با توجه به معانی که برای لفظ جعل وجود دارد کدام معنا را باید در نظر گرفت؟ برای فهم معنا و منظور گوینده، احتیاج به قرینه معینه است. عدوا به عنوان یک مفعول برای فعل جعل مشخص کننده معنای خلق(تک مفعولی) برای آن است.

در ادامه خانم ناطقیان دعا فرمودند و جلسه به پایان رسید.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد