امروز شنبه, 08 ارديبهشت 1403 - Sat 04 27 2024

منو

جلسه صد و سیزدهم تدبر صحیفه سجادیه

sajad5

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صد و سیزدهمین جلسه ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز یکشنبه 23 بهمن ماه 1401 ساعت 16 ، در نرم افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است براى مرزداران»(دعای27) برگزار گردید. جلسه چنین گذشت:

در ابتدای جلسه استاد صفری ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی، به مرور نکات جلسه ی قبل پرداختند و در ادامه استاد باقری شرح فرازهای جدید را بیان نمودند:

فراز 15:« فَإِذَا صَافَّ عَدُوَّكَ وَ عَدُوَّهُ فَقَلِّلْهُمْ فِي عَيْنِهِ ، وَ صَغِّرْ شَأْنَهُمْ فِي قَلْبِهِ ، وَ أَدِلْ لَهُ مِنْهُمْ ، وَ لَا تُدِلْهُمْ مِنْهُ ، فَإِنْ خَتَمْتَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ ، وَ قَضَيْتَ لَهُ بِالشَّهَادَةِ فَبَعْدَ أَنْ يَجْتَاحَ عَدُوَّكَ بِالْقَتْلِ ، وَ بَعْدَ أَنْ يَجْهَدَ بِهِمُ الْأَسْرُ ، وَ بَعْدَ أَنْ تَأْمَنَ أَطْرَافُ الْمُسْلِمِينَ ، وَ بَعْدَ أَنْ يُوَلِّيَ عَدُوُّكَ مُدْبِرِينَ. »

پس هرگاه با دشمنان تو و دشمنان خودش رو‌به‌رو شود عددشان را در نظرش اندک نما و مقامشان را در دل او کوچک ساز و او را بر آنان پیروزی ده و دشمنان را بر او پیروز مکن؛ و اگر زندگی او را به نیک بختی پایان دادی و شهادت را برایش مقدّر فرمودی، بعد از آن باشد که دشمنت را با کشتن ریشه‌کن سازد و پس از آن باشد که اسارت به دست مسلمانان، آن نابکاران را به رنج و زحمت افکند و به دنبال آن باشد که اطراف و جوانب سرزمین‌های مسلمین ایمنی یابد و پس از آن باشد که دشمنانت به میدان جنگ پشت کرده و شکست‌خورده بازگردند.

صاف درگیری طرفینی را می رساند.اندک شدن دشمنان در نگاه و درون مجاهدین از دو جهت است:

  1. هم ناظر به تعداد دشمنان است
  2. هم به جایگاه و هیبت دشمن اشاره دارد.

أدل(د-و-ل یا د-ی-ل)؛ فعل امر و به معنای غلبه دادن بیان شده است. در این فراز سعادت مجاهد در گروهی شهادت(کشته شدن در راه خدا) او بیان شده است چون شهادت بهترین حالت حیات انسان در آخرت می باشد. زیرا خون شهید (بالاترین سرمایه انسان) گواه و تصدیق بر ایمان و عهد شهید با خداوند است. خداوند کسی است که برای بهشت بودن جایگاه شهید شهادت می دهد و ارواح شهدا توسط فرشتگان به جنت منتقل می شود. از همه مهم تر نظر به وجه الله است. استاد باقری در ادامه افزودند: پرداختن به رابطه میان شهادت و سعادت انسان می تواند موضوع خوبی برای مقاله و تحقیق باشد.

امام در این فراز ریشه کن شدن دشمنان با قتل یا بالاترین سختی ها ومشقت های ناشی از اسارت با غلبه به دشمنان بعد از امنیت یافتن سرزمین های مسلمانان و خود مومنان و یا عقب نشینی دشمنان را از خداوند درخواست می کنند.

از این جا به بعد وارد قسمت چهارم دعا خواهیم شد که درباره نیروهای پشتیبانی جبهه مسلمانان می شود. کسانی که به هر دلیلی نتوانستند در خط مقدم جنگ حضور یابند.

فراز 16: «اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا مُسْلِمٍ خَلَفَ غَازِياً أَوْ مُرَابِطاً فِي دَارِهِ ، أَوْ تَعَهَّدَ خَالِفِيهِ فِي غَيْبَتِهِ ، أَوْ أَعَانَهُ بِطَائِفَةٍ مِنْ مَالِهِ ، أَوْ أَمَدَّهُ بِعِتَادٍ ، أَوْ شَحَذَهُ عَلَى جِهَادٍ ، أَوْ أَتْبَعَهُ فِي وَجْهِهِ دَعْوَةً ، أَوْ رَعَى لَهُ مِنْ وَرَائِهِ حُرْمَةً ، فَآجِرْ لَهُ مِثْلَ أَجْرِهِ وَزْناً بِوَزْنٍ وَ مِثْلًا بِمِثْلٍ ، وَ عَوِّضْهُ مِنْ فِعْلِهِ عِوَضاً حَاضِراً يَتَعَجَّلُ بِهِ نَفْعَ مَا قَدَّمَ وَ سُرُورَ مَا أَتَى بِهِ ، إِلَى أَنْ يَنْتَهِيَ بِهِ الْوَقْتُ إِلَى مَا أَجْرَيْتَ لَهُ مِنْ فَضْلِكَ ، وَ أَعْدَدْتَ لَهُ مِنْ كَرَامَتِكَ . »

خدایا! هر مسلمانی که عهده‌دار امور خانۀ رزمنده یا مرزداری شود، یا در نبود او به کفالت و سرپرستی خانواده‌اش اقدام کند، یا به بخشی از مالش او را یاری دهد، یا او را به ساز و برگ جنگ مدد رساند، یا همّت او را برای رفتن به جهاد تند و تیز گرداند، یا وی را در برابرش به دعای خیر همراهی کند، یا پشت سرش آبروی او را حفظ نماید؛ به او نیز اجر همان رزمنده و مرزدار را، وزن به وزن و مثل به مثل عنایت فرما؛ و عمل او را پاداشی نقد عطا کن که بدون درنگ، سود کاری که پیشاپیش فرستاد و شادی عملی که به جا آورد، در همین دنیا به دست آورد؛ تا آن‌که عمرش به پایان رسد و به آن پاداشی برسد که از احسانت بر او روا داشته‌ای و از کرامتت برای او آماده ساخته‌ای.

در این فراز امام زین العابدین علیه السلام مسئولیت نیروهای داخلی و پشتیبانی جبهه های نبرد را مطرح می کنند و این امر نشان دهنده نگاه جامع امام در نقش دادن به آحاد مختلف جامعه است. این نکته خیلی مهم است که درهنگام جنگ نیروهای پشتیبانی و مردم آمادگی لازم برای مواجهه با انواع خطرها و چالش ها را داشته باشند. هم دلی ها، پیوندهای عاطفی و وحدت داخلی جامعه اسلامی باعث می شود که بر تمام مشکلات غلبه کنند. خلف به قائم مقام مرزدار و مجاهد در سرپرستی امور زندگی خانواده مجاهد اشاره دارد. این فراز نشان دهنده این نکته است که گروه هایی باید پشتیبانی لازم را از خانواده مجاهدان و شهیدان را بر عهده گیرند.

در ادامه خانم ناطقیان پیشنهاد دادند در آستانه ماه مبارک رمضان دعایی مربوط به این ماه بعد از دعای 27 شرح داده شود. در پایان نیز ایشان دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد