امروز چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403 - Wed 05 01 2024

منو

مشاهده جلسه صد و چهل‌ و دومین تدبر صحیفه سجادیه

sajad5

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، صد ‌و ‌چهل‌ و دومین جلسه‌ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه‌ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه‌شنبه 7 آذرماه 1402 ساعت 16، در‌ نرم‌افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است در ذكر توبه و درخواست آن از پروردگار»(دعای31) برگزار گردید. در ابتدای جلسه پس از پخش صوت قرآن کریم و صلوات امام سجاد علیه‌السلام از مجموعه‌‌ی صلوات بر حجج طاهرهعلیهم‌السلام، استاد صفری به بیان نکاتی از سیره‌ی امام سجاد علیه‌السلام از دیدگاه مقام معظم رهبری از کتاب انسان 250 ساله پرداختند:

موضع‌گیری امام سجاد علیه‌السلام پس از واقعه‌ی کربلا در قبال افراد مختلف بسیار متفاوت بود. گاهی اوقات بسیار تند، گاهی ملایم و آرام. این موضع‌گیری‌ها تابع هدف اصلی امام و بر اساس هوشمندی ایشان برای مدیریت شرایط مختلف بوده است. واقعه‌ی کربلا به قدری عظیم و وحشتناک بود که پس از آن جو رعب و خفقان شدیدی بر قلمروی اسلامی حاکم گردید. تنها شهر کوفه به واسطه‌ی قیام جناب مختار از این شرایط مستثنی بود. امام زین العابدین علیه‌السلام توانستند با مدیریت شرایط سخت زمانی، تمام آن‌چه از اسلام از دست رفته بود را بازسازی نموده و شرایط را برای امامت امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام جهت شکوفایی علوم نبوی مهیا کردند.

در ادامه استاد باقری فرازهای جدید دعا را شرح دادند:

فراز 12: « اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ الْقَنِي بِمَغْفِرَتِكَ كَمَا لَقِيتُكَ بِإِقْرَارِي ، وَ ارْفَعْنِي عَنْ مَصَارِعِ الذُّنُوبِ كَمَا وَضَعْتُ لَكَ نَفْسِي ، وَ اسْتُرْنِي بِسِتْرِكَ كَمَا تَأَنَّيْتَنِي عَنِ الِانْتِقَامِ مِنِّي».

خدایا! پس بر محمّد و آلش درود فرست و با من با آمرزشت برخورد کن، چنانکه من با اعتراف به گناه با تو برخورد کردم؛ و مرا از لغزش‌گاه‌های گناهان برگیر، چنانکه خود را برای تو پست کردم؛ و به پرده‌پوشی‌ات بر من پرده پوشان، چنانکه از به کیفر رساندن من درنگ کردی.

بنده با توبه از گناهی که قصد بازگشت به آن را ندارد به درگاه الهی آمده و درخواست می‌کند که خدا با آمرزشش با او برخورد کند، وی را از ارتکاب دوباره بازدارد، بنده را از بی آبرویی نجات دهد و کسی او را به عنوان گناهکار نشناسد. انتقام نیز از انواع مجازات است.

فراز 13: « اللَّهُمَّ وَ ثَبِّتْ فِي طَاعَتِكَ نِيَّتِي ، وَ أَحْكِمْ فِي عِبَادَتِكَ بَصِيرَتِي، وَ وَفِّقْنِي مِنَ الْأَعْمَالِ لِمَا تَغْسِلُ بِهِ دَنَسَ الْخَطَايَا عَنِّي ، وَ تَوَفَّنِي عَلَى مِلَّتِكَ وَ مِلَّةِ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا تَوَفَّيْتَنِي».

خدایا! نیّتم را در طاعتت استوار کن و بینشم را در بندگی‌ات محکم فرما و به اعمالی موفّقم دار که به سبب آن اعمال، چرکی خطاها را از من بشویی و هنگامی‌که می‌خواهی جانم را بگیری، مرا بر آیین خود و آیین پیامبرت محمّد - علیه‌السلام - بمیران.

در این فراز درخواست ثبات در نیت، در معرفت و اعمال پاک‌کننده از گناهان برای عبد رقم می‌خورد و این درخواست تا زمان فوت بنده ادامه دارد تا بر آیین توحیدی و نبوی از دنیا رحلت نماید.

در پایان نیز خانم ناطقیان دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد