امروز پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 - Thu 05 02 2024

منو

جلسه صد و چهل‌ و ششم تدبر صحیفه سجادیه

sajad6

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه صد ‌و ‌چهل‌ و ششمین جلسه‌ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه‌ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه‌شنبه 12 دی‌ماه 1402 ساعت 16، در‌ نرم‌افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است در ذكر توبه و درخواست آن از پروردگار»(دعای31) برگزار گردید. در ابتدای جلسه پس از پخش صوت قرآن کریم و صلوات امام سجاد علیه‌السلام از مجموعه‌‌ی صلوات بر حجج طاهره علیهم‌السلام، خانم ناطقیان نکاتی از سیره‌ی امام سجاد علیه السلام را (از کتاب انسان 250 سالهی مقام معظم رهبری) بیان کردند:

  • هدف امام سجاد علیه‌السلام تشکیل حکومت اسلامی بوده است.
  • این هدف باید بر مبنای نشر اندیشه‌ی صحیح اسلامی صورت گیرد. در حالی که امت اسلامی پس از واقعه‌ی عاشورا از تفکر ناب اسلامی بسیار دورافتاده بود.
  • بزرگ‌ترین نقش امام سجاد علیه‌السلام احیا و تبیین تفکر اصیل اسلامی(توحید، معاد، نبوت و ...) بود.
  • همچنین تبیین حقانیت کسانی که جریان هدایتی به دست آن‌هاست، از مهم‌ترین مسئولیت‌های ایشان بود؛ این وظیفه در حالی است که طاغوت تبلیغات منفی بسیاری را علیه خاندان نبی اکرم صلوات الله علیهم میان جامعه‌ی اسلامی منتشر کرده بود.(مانند جعل روایات نبوی با مضامینی علیه اهل بیت علیهم السلام)
  • احیای تشکیلات شیعی که در واقعه‌ی عاشورا و حَرّه این تشکیلات متلاشی شده بود.
  • در ادامه استاد صفری به مروری بر خلاصه‌ی نکات فرازهای قبلی پرداختند؛ سپس خانم ناطقیان شرح فرازهای جدید را بیان نمودند:

فراز 18: «اللَّهُمَّ وَ عَلَيَّ تَبِعَاتٌ قَدْ حَفِظْتُهُنَّ ، وَ تَبِعَاتٌ قَدْ نَسِيتُهُنَّ ، وَ كُلُّهُنَّ بِعَيْنِكَ الَّتِي لَا تَنَامُ ، وَ عِلْمِكَ الَّذِي لَا يَنْسَى ، فَعَوِّضْ مِنْهَا أَهْلَهَا ، وَ احْطُطْ عَنِّي وِزْرَهَا ، وَ خَفِّفْ عَنِّي ثِقْلَهَا ، وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أُقَارِفَ مِثْلَهَا .»

خدایا! حق و حقوق قابل مطالبه‌ای از مردم به عهدۀ من است که آن‌ها را به یاد دارم و حق و حقوقی است که از یاد برده‌ام و همۀ آن‌ها در برابر چشم توست که به خواب نمی‌رود؛ و در مقابل دانش توست که فراموش نمی‌کند؛ پس در برابر آن حقوق، به صاحبانش عوض ده؛ و گرانی آن‌ها را از دوش من فرود آر و سنگینی‌اش را از من بردار و مرا از این که مرتکب مانند آن‌ها شوم، حفظ کن.

فراز 19: «اللَّهُمَّ وَ إِنَّهُ لَا وَفَاءَ لِي بِالتَّوْبَةِ إِلَّا بِعِصْمَتِكَ ، وَ لَا اسْتِمْسَاكَ بِي عَنِ الْخَطَايَا إِلَّا عَنْ قُوَّتِكَ ، فَقَوِّنِي بِقُوَّةٍ كَافِيَةٍ ، وَ تَوَلَّنِي بِعِصْمَةٍ مَانِعَةٍ.»

خدایا! برای من قدرت وفای به توبه نیست جز به نگهداری تو و توان خودداری از خطاها نیست مگر از ناحیۀ نیرو و توان تو؛ پس مرا به نیرویی کفایت‌کننده نیرومند ساز و به نگه‌دارنده‌ای بازدارنده، یاری‌ام ده.

اساس تربیت اسلامی، توحید است و این نگاه در این فراز به خوبی خود را نشان می‌دهد. انسان فقط زمانی قدرت بر توبه پیدا می‌کند که خدا او را بر این امر یاری و توان دهد.

فراز 20: «اللَّهُمَّ أَيُّمَا عَبْدٍ تَابَ إِلَيْكَ وَ هُوَ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ فَاسِخٌ لِتَوْبَتِهِ ، وَ عَائِدٌ فِي ذَنْبِهِ وَ خَطِيئَتِهِ ، فَإِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَكُونَ كَذَلِكَ ، فَاجْعَلْ تَوْبَتِي هَذِهِ تَوْبَةً لَا أَحْتَاجُ بَعْدَهَا إِلَى تَوْبَةٍ . تَوْبَةً مُوجِبَةً لِمحْوِ مَا سَلَفَ ، وَ السَّلَامَةِ فِيمَا بَقِيَ»

خدایا! هر بنده‌ای که به پیشگاهت توبه کند ولی در علم غیب تو معلوم است که شکنندۀ توبه است و بازگشت کرده‌است به گناه و خطایش؛ من به تو پناه می‌آورم از این که چنین باشم؛ پس این توبۀ مرا توبه‌ای قرار ده که پس از آن نیازمند به توبه‌ای نباشم؛ توبه‌ای سبب محو شدن گناهان گذشته و سلامت از گناه در باقی‌ماندۀ عمر.

توبه‌ی انسان باید به گونه‌ای باشد که تضمین‌کننده‌ی آینده‌ی عبد نیز باشد و به گناه بازنگردد.

استاد کاویانی در ادامه این‌طور بیان کردند که انسان باید از خدا درخواست کند تا با قدرت الهی همه‌ی امکانات ،توان و نیروی انسان به سمت خدا جهت گیرد و چرخشی در مسیر زندگی عبد روی دهد. سپس پروردگار تبعات گناهان را از انسان و حیات او بردارد و بعد از آن، خدا عبد را بر حفظ توبه و وفای به توبه کمک کند و قدرت بخشد. در پایان خانم ناطقیان دعا فرمودند و جلسه به پایان رسید.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد