امروز جمعه, 14 ارديبهشت 1403 - Fri 05 03 2024

منو

جلسه صد و چهل‌ و پنجم تدبر صحیفه سجادیه

sajad3

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه، صد ‌و ‌چهل‌ و پنجمین جلسه‌ی پژوهشی تدبر و محوربندی و بازخوانی صحیفه‌ی سجادیه با حضور اساتید و طلاب این مدرسه در روز سه‌شنبه 5 دی‌ماه 1402 ساعت 16، در‌ نرم‌افزار «قرار» با موضوع «دعاى آن حضرت است در ذكر توبه و درخواست آن از پروردگار»(دعای31) برگزار گردید. در ابتدای جلسه پس از پخش صوت قرآن کریم و صلوات امام سجاد علیه‌السلام از مجموعه‌‌ی صلوات بر حجج طاهرهعلیهم‌السلام، استاد صفری نکاتی از سیره‌ی امام سجاد علیه السلام را در کتاب انسان 250 سالهی مقام معظم رهبری بیان کردند:

  • درک اهداف سیاسی حضرت سجاد علیه‌السلام مشکل است نیاز به بصیرن دارد چرا که این اهداف بارز و مشخص نیستند.
  • این اهداف سیاسی و نقش آن‌ها در زمان امام صادق علیه‌السلام مشخص می‌گردد.
  • بر سر کار آمدن خلفای عباسی یکی از نشانه‌های حرکت سیاسی جریان هدایتی است.
  • یکی از کارهای مهم اما باقر علیه‌السلام نیز آماده‌سازی مردم برای تحقق این حرکت سیاسی بوده است.

در ادامه استاد باقری ضمن مرور نکات جلسه‌ی قبل، به شرح فرازهای جدید دعا پرداختند:

فراز 15: «وَ قَدْ قُلْتَ يَا إِلَهِي فِي مُحْكَمِ كِتَابِكَ إِنَّكَ تَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِكَ ، وَ تَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ، وَ تُحِبُّ التَّوَّابِينَ، فَاقْبَلْ تَوْبَتِي كَمَا وَعَدْتَ ، وَ اعْفُ عَنْ سَيِّئَاتِي كَمَا ضَمِنْتَ ، وَ أَوْجِبْ لِي مَحَبَّتَكَ كَمَا شَرَطْتَ».

ای خدای من! در کتاب محکم و استوارت فرمودی: «بازگشت و توبه بندگانت را می‌پذیری و از گناهان گذشت می‌کنی و توبه‌کنندگان را دوست داری.» پس چنانکه وعده دادی، توبه‌ام را بپذیر؛ و همان گونه که ضمانت کردی، از گناهانم گذشت کن؛ و چنانکه شرط فرمودی، محبّتت را بر من واجب گردان.

فراز 16: «وَ لَكَ يَا رَبِّ شَرْطِي أَلَّا أَعُودَ فِي مَكْرُوهِكَ ، وَ ضَمَانِي أَنْ لَا أَرْجِعَ فِي مَذْمُومِكَ ، وَ عَهْدِي أَنْ أَهْجُرَ جَمِيعَ مَعَاصِيكَ»

ای پروردگارم! من هم در برابر این همه عنایات تو تعهّد و شرطم این است که به آنچه پسند تو نیست بازنیایم و ضمانتم این است که به آنچه مورد نکوهش توست بازنگردم و پیمانم این است که از تمام گناهانت دوری کنم.

در ادامه امام علیه‌السلام در برابر خواسته‌های فراز قبلی، خود را ملزم به شروطی می‌نماید:

  1. دوری از مکروه الهی
  2. عدم بازگشت به آن‌چه در نظر خداوند مذموم است
  3. تعهد بر دوری از همه‌ی گناهان

فراز 17: « اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعْلَمُ بِمَا عَمِلْتُ فَاغْفِرْ لِي مَا عَلِمْتَ ، وَ اصْرِفْنِي بِقُدْرَتِكَ إِلَى مَا أَحْبَبْتَ »

خدایا! به آنچه انجام داده‌ام آگاه‌تری؛ پس آنچه را از من آگاهی بیامرز و مرا به قدرتت به آنچه دوست داری، برگردان.

در این فراز امام علیه السلام به درگاه الهی اعتراف می‌کنند که هر گناهی ظاهر، باطن و تبعاتی دارد که فقط خداوند به این مسائل آگاهی تام است و در ادامه‌ی این اعتراف، غفران الهی را درخواست می‌کنند. همچنین در انتهای فراز، تغییر مسیر زندگی بنده را از خطا به ارتکاب آن‌چه محبوب خداوند است، می‌خواهند. غفران نیز یک محو و تطهیری است که در آن رشد وجود دارد و حرکت انسان به سوی مراتب بالا را تسریع می‌کند.

فراز 18: «اللَّهُمَّ وَ عَلَيَّ تَبِعَاتٌ قَدْ حَفِظْتُهُنَّ ، وَ تَبِعَاتٌ قَدْ نَسِيتُهُنَّ ، وَ كُلُّهُنَّ بِعَيْنِكَ الَّتِي لَا تَنَامُ ، وَ عِلْمِكَ الَّذِي لَا يَنْسَى ، فَعَوِّضْ مِنْهَا أَهْلَهَا ، وَ احْطُطْ عَنِّي وِزْرَهَا ، وَ خَفِّفْ عَنِّي ثِقْلَهَا ، وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أُقَارِفَ مِثْلَهَا .»

خدایا! حق و حقوق قابل مطالبه‌ای از مردم به عهدۀ من است که آن‌ها را به یاد دارم و حق و حقوقی است که از یاد برده‌ام و همۀ آن‌ها در برابر چشم توست که به خواب نمی‌رود؛ و در مقابل دانش توست که فراموش نمی‌کند؛ پس در برابر آن حقوق، به صاحبانش عوض ده؛ و گرانی آن‌ها را از دوش من فرود آر و سنگینی‌اش را از من بردار و مرا از این که مرتکب مانند آن‌ها شوم، حفظ کن.

انسان در مسیر زندگی مرتکب اعمالی می‌شود که دارای تبعاتی است که بشر را دنبال می‌کنند و رها نمی‌کنند؛ مانند دیون مادی و غیرمادی. بعینک؛ استعاره از آگاهی و اشراف کامل الهی بر اعمال، افکار و نیات انسان است. در پایان استاد صفری دعا فرمودند و جلسه خاتمه یافت.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد